Polecane artykuły

  • 1

środa, 19 grudzień 2018 19:39

Witamina D – dlaczego warto ją uzupełniać

Mimo, że witamina D to substancja niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania organizmu, nawet 80% społeczeństwa cierpi na jej niedobór. Szczególnie w okresie jesienno-zimowym warto zatroszczyć się o jej wysoki poziom w organizmie.

Witamina D jest substancją wytwarzaną przez skórę pod wpływem promieni słonecznych i właśnie ekspozycja na słońce jest najlepszym sposobem zapewnienia jej odpowiedniego poziomu w organizmie. W produktach spożywczych witamina ta występuje w niewielkich ilościach, zatem w sezonie jesiennym i zimowym niezbędna staje się suplementacja.

Jak powstaje witamina D?

Na naszej szerokości geograficznej synteza skórna witaminy D jest możliwa od końca kwietnia do początku września w słoneczne dni pomiędzy godziną 10. a 15. Aby synteza była możliwa, należy przebywać na słońcu przez minimum 15 minut dziennie i mieć odsłonięte około 20% powierzchni ciała. Dodatkowo, proces syntezy witaminy D mogą utrudniać takie czynniki, jak: zachmurzenie, zanieczyszczenia powietrza i mgły, które zmniejszają ilość promieniowania słonecznego, docierającego do powierzchni ziemi. W Polsce w okresie jesiennym i zimowym wystarczająca ekspozycja na działanie słońca jest jednak niemal niemożliwa i właśnie wtedy najwięcej osób cierpi na objawy świadczące o nieodpowiednim poziomie witaminy D w organizmie.

Kiedy suplementować witaminę D?

Zdarza się jednak także i latem, że osoby, które stosują kremy z filtrem albo większość dnia spędzają w zamkniętych pomieszczeniach, mogą cierpieć z powodu niedoboru tej substancji w organizmie – dlatego warto nauczyć się, jak rozpoznać niedobór witaminy D. Skutki niewłaściwego poziomu witaminy D mogą obejmować szereg objawów. Należą do nich:

  • bóle kostno-mięśniowe
  • choroby przyzębia
  • biegunka
  • bezsenność
  • depresja, obniżony nastrój
  • zaburzenia widzenia
  • utrata apetytu
  • niesmak i pieczenie w jamie ustnej i gardle

Te wszystkie objawy mogą wskazywać na niedobór witaminy D, skutki długofalowe takiego stanu obejmują zaś choroby takie, jak osteoporoza, krzywica, osteomalacja czy zwiększone ryzyko schorzeń układu krążenia oraz otyłości.

Witamina D – odpowiednia suplementacja

Warto pamiętać o tym, że nie tylko niedobór witaminy D u dorosłych, ale również i jej nadmiar może okazać się szkodliwy. Dlatego przyjmując suplementację należy ściśle stosować się do zaleceń lekarza lub dawkowania określonego przez producenta. Oto kilka objawów, które mogą wskazywać na nadmierny poziom witaminy D w organizmie:

  • utrata apetytu
  • nudności
  • biegunka
  • wymioty
  • świąd skóry
  • ból głowy i oczu
  • osłabienie
  • zwiększone uczucie pragnienia
  • wzmożone oddawanie moczu
  • nadmierna potliwość

Nadmierny poziom witaminy D w organizmie może być szczególnie niebezpieczny dla kobiet w ciąży i spowodować choroby kości u płodu. Przedawkowanie witaminy D może również doprowadzić do odkładania się wapnia w tkankach – tętnicach, nerkach i sercu. Grozi to zaburzeniami pracy serca.

Czytany 115 razy

Artykuły powiązane

  • Zegar aktywności narządów w medycynie chińskiej Zegar aktywności narządów w medycynie chińskiej

    Umiejętność czytania sygnałów, które wysyła nam organizm, jest bardzo ważna. Nie każdy ją posiada, ale spokojnie i bez problemów można się jej nauczyć. Narzędziem, które przyda się w takiej edukacji, jest np. zegar aktywności narządów.

  • Polska przychodnia Londyn – usługi medyczne na wysokim poziomie Polska przychodnia Londyn – usługi medyczne na wysokim poziomie

    Do niedawna wśród Polaków przebywających na Wyspach panowało przekonanie, że korzystanie z usług medycznych w Wielkiej Brytanii jest drogie. Co prawda w UK działa publiczna służba zdrowia, ale z powodu długich kolejek do lekarzy specjalistów, wiele osób decyduje się na prywatną opiekę lekarską.

  • Alergia – co pyli wiosną? Alergia – co pyli wiosną?

    Wszyscy cieszymy się wiosną – coraz dłuższymi dniami, wysoką temperaturą i chwilami spędzonymi na świeżym powietrzu. Tak długo wyczekiwana pora roku jest jednak trudnym czasem dla alergików, zwłaszcza tych uczulonych na roślinne alergeny wziewne. Które rośliny mogą wiosną wywoływać objawy alergii? Sprawdzamy!

  • Cynk - kiedy warto go suplementować? Cynk - kiedy warto go suplementować?

    Po różnego rodzaju suplementy diety coraz to częściej sięgają nie tylko osoby aktywne fizycznie i trenujące zawodowo, ale również Ci, którzy na co dzień ze sportem nie mają styczności. To sprawdzona droga do zdrowia, ponieważ nasz organizm potrzebuje wielu witamin i minerałów, których dzienne zapotrzebowanie nie zawsze jesteśmy w stanie pokryć samą dietą.

  • Prozdrowotne właściwości oleju z wiesiołka Prozdrowotne właściwości oleju z wiesiołka

    Prozdrowotnych właściwości oleju z wiesiołka nie sposób zliczyć, jednakże jedno jest pewne: to wyjątkowy produkt dla utrzymania zdrowia wszystkich kobiet! Poznajmy bliżej właściwości oraz zastosowanie oleju z wiesiołka, ponieważ jego włączenie do codziennej rutyny bez wątpienia przyniesie każdemu z nas wiele korzyści.