Polecane artykuły

  • 1
niedziela, 02 marzec 2014 11:15

Jakie są odpowiednie proporcje składników odżywczych w naszej diecie?

Owoce w kuchnii Owoce w kuchnii

Żeby żyć zdrowo musimy zapewnić naszemu organizmowi nie tylko odpowiednie składniki, ale także musimy wiedzieć w jakich proporcjach ich używać.  Po pierwsze musimy zapewnić wystarczająca ilość węglowodanów, które powinny stanowić około połowy dziennych posiłków. Znajdują się one w chlebie, ziemniakach, ryżu, makaronie i płatkach owsianych. 

Do węglowodanów należą także cukry proste czyli cukry znajdujące się w warzywach i owocach tj. fruktoza. Jednak co chodzi o cukry oczyszczone to należy ograniczyć ich spożycie np. w słodzeniu kawy.

Niektórzy mówią, ze chleb tuczy, co jak twierdzili dietetycy nie jest prawdą. Po prostu należy wybierać chleb pełnoziarnisty i ograniczać to co się na niego nakłada:)

Co chodzi o owoce i warzywa to starajmy się spożywać około 5 porcji dziennie. Na przykład szklanka świeżego soku zapewnia nam połowę dziennego zapotrzebowania, a przy okazji to wyśmienite źródło witaminy C. Jeżeli sok pijemy do śniadania to pomaga on nam w przyswajaniu żelaza, które znajduje się we wzbogaconych płatkach śniadaniowych. Jako przekąski należy jeść owoce, a do posiłków sałatki. Ponadto wskazane jest spożywanie marchwi, gdyż zapewnia ona organizmowi witaminę A i dobrze wpływa na nasz wzrok.

W dobrej diecie należy ograniczyć spożycie soli. Jest ona ukryta wszędzie, więc należy czytać dokładnie etykiety na produktach. Nadmiar soli może powodować choroby serca, nadciśnienie, a nawet udar mózgu. Proporcje w jakich należy spożywać sól to około 6 gram dziennie dorośli i 4 dzieci.

Białko ma podstawowe znaczenie dla wzrostu i naprawy tkanek. Znajdujemy je oczywiście w chudym mięsie, nabiale, rybach oraz jajkach. Oczywiście możemy zastąpić je wegetariańskimi odpowiednikami tj. białko sojowe, orzechy i rośliny strączkowe.

Podstawowym źródłem wapnia jest ser, mleko i jogurty. Wpływa on znakomicie na budowę kości i zębów. Białko należy spożywać około 2 razy dziennie, ale pamiętajmy o tym, żeby przy tym ograniczyć dawkowanie tłuszczów nasyconych. Źródłem białka są także sardynki, sezam czy orzechy.

Ważne dla nas jest także dostarczanie witamin. Witamina A działa wyśmienicie na wzrost i wzrok. Witamina B wspomaga czerwone ciałka krwi i wspomaga przemianę materii. Witamina C ma oczywiście doskonały wpływ na proces zdrowienia. Bogata w witaminy żywność to w szczególności warzywa i owoce, ryby i nabiał.

Czytany 1133 razy

Artykuły powiązane

  • Co na zmęczenie? Co na zmęczenie?

    Regenerująca dieta, sen, aromaterapia, dodające sił napoje, suplementy (np. solgar magnez) to tylko niektóre sposoby na regenerację organizmu, która jest wręcz niezbędna po ciężkim dniu. Poznaj jak działają te sposoby radzenia sobie ze zmęczeniem.

  • Jak poprawić smarowanie stawów? Jak poprawić smarowanie stawów?

    Chód, bieg, a nawet gryzienie – każda z tych czynności angażuje do działania stawy. W momencie, gdy sprawują się one bez zarzutu, rzadko kto zwraca uwagę na ich kondycję. Jednak w sytuacji pogorszenia się ich stanu, samodzielne funkcjonowanie staje się nie lada wyzwaniem.

  • Jak walczyć z żylakami? Jak walczyć z żylakami?

    Jeszcze niedawno pozbycie się żylaków było możliwe jedynie za pomocą poważnej operacji. W obecnych czasach stosuje się mało inwazyjne zabiegi, w których nie korzysta się już ze skalpela, tak więc nie budzą już one tyle grozy. Warto pamiętać, iż żylaki to sprawa, której nie należy bagatelizować, ponieważ są one nie tylko defektem kosmetycznym, ale i objawem choroby, którą powinno się zdiagnozować i leczyć.

  • Co zrobić gdy cały czas czuje się zmęczony? Co zrobić gdy cały czas czuje się zmęczony?

    Ciągłe uczucie zmęczenia może oznaczać pojawieniem się anemii. Jest to choroba, w której zaburzenia dotyczą czerwonych krwinek i ilości hemoglobiny będącej czerwonym barwnikiem krwi. Choroba ta jest niezwykle groźna dla serca oraz mózgu, tak więc przy pierwszych takich objawach należy niezwłocznie udać się do lekarza, który na początku zleci proste badanie krwi mające na celu wykrycia lub wykluczenia anemii.

  • Co stosować na pokrzywkę idiopatyczną? Co stosować na pokrzywkę idiopatyczną?

    Pokrzywka idiopatyczna jest schorzeniem utrudniającym życie wielu pacjentom, ponieważ jest jaeną z najczęściej pojawiających się pokrzywek przewlekłych. Jej objawy, takie jak swędzące wykwity, mogą utrzymywać się ponad 6 tygodni i towarzyszy im bardzo często złe samopoczucie, bezsenność i rozdrażnienie.