Polecane artykuły

  • 1

niedziela, 02 marzec 2014 10:15

Jakie są odpowiednie proporcje składników odżywczych w naszej diecie?

Owoce w kuchnii Owoce w kuchnii

Żeby żyć zdrowo musimy zapewnić naszemu organizmowi nie tylko odpowiednie składniki, ale także musimy wiedzieć w jakich proporcjach ich używać.  Po pierwsze musimy zapewnić wystarczająca ilość węglowodanów, które powinny stanowić około połowy dziennych posiłków. Znajdują się one w chlebie, ziemniakach, ryżu, makaronie i płatkach owsianych. 

Do węglowodanów należą także cukry proste czyli cukry znajdujące się w warzywach i owocach tj. fruktoza. Jednak co chodzi o cukry oczyszczone to należy ograniczyć ich spożycie np. w słodzeniu kawy.

Niektórzy mówią, ze chleb tuczy, co jak twierdzili dietetycy nie jest prawdą. Po prostu należy wybierać chleb pełnoziarnisty i ograniczać to co się na niego nakłada:)

Co chodzi o owoce i warzywa to starajmy się spożywać około 5 porcji dziennie. Na przykład szklanka świeżego soku zapewnia nam połowę dziennego zapotrzebowania, a przy okazji to wyśmienite źródło witaminy C. Jeżeli sok pijemy do śniadania to pomaga on nam w przyswajaniu żelaza, które znajduje się we wzbogaconych płatkach śniadaniowych. Jako przekąski należy jeść owoce, a do posiłków sałatki. Ponadto wskazane jest spożywanie marchwi, gdyż zapewnia ona organizmowi witaminę A i dobrze wpływa na nasz wzrok.

W dobrej diecie należy ograniczyć spożycie soli. Jest ona ukryta wszędzie, więc należy czytać dokładnie etykiety na produktach. Nadmiar soli może powodować choroby serca, nadciśnienie, a nawet udar mózgu. Proporcje w jakich należy spożywać sól to około 6 gram dziennie dorośli i 4 dzieci.

Białko ma podstawowe znaczenie dla wzrostu i naprawy tkanek. Znajdujemy je oczywiście w chudym mięsie, nabiale, rybach oraz jajkach. Oczywiście możemy zastąpić je wegetariańskimi odpowiednikami tj. białko sojowe, orzechy i rośliny strączkowe.

Podstawowym źródłem wapnia jest ser, mleko i jogurty. Wpływa on znakomicie na budowę kości i zębów. Białko należy spożywać około 2 razy dziennie, ale pamiętajmy o tym, żeby przy tym ograniczyć dawkowanie tłuszczów nasyconych. Źródłem białka są także sardynki, sezam czy orzechy.

Ważne dla nas jest także dostarczanie witamin. Witamina A działa wyśmienicie na wzrost i wzrok. Witamina B wspomaga czerwone ciałka krwi i wspomaga przemianę materii. Witamina C ma oczywiście doskonały wpływ na proces zdrowienia. Bogata w witaminy żywność to w szczególności warzywa i owoce, ryby i nabiał.

Czytany 1081 razy

Artykuły powiązane

  • Zegar aktywności narządów w medycynie chińskiej Zegar aktywności narządów w medycynie chińskiej

    Umiejętność czytania sygnałów, które wysyła nam organizm, jest bardzo ważna. Nie każdy ją posiada, ale spokojnie i bez problemów można się jej nauczyć. Narzędziem, które przyda się w takiej edukacji, jest np. zegar aktywności narządów.

  • Polska przychodnia Londyn – usługi medyczne na wysokim poziomie Polska przychodnia Londyn – usługi medyczne na wysokim poziomie

    Do niedawna wśród Polaków przebywających na Wyspach panowało przekonanie, że korzystanie z usług medycznych w Wielkiej Brytanii jest drogie. Co prawda w UK działa publiczna służba zdrowia, ale z powodu długich kolejek do lekarzy specjalistów, wiele osób decyduje się na prywatną opiekę lekarską.

  • Alergia – co pyli wiosną? Alergia – co pyli wiosną?

    Wszyscy cieszymy się wiosną – coraz dłuższymi dniami, wysoką temperaturą i chwilami spędzonymi na świeżym powietrzu. Tak długo wyczekiwana pora roku jest jednak trudnym czasem dla alergików, zwłaszcza tych uczulonych na roślinne alergeny wziewne. Które rośliny mogą wiosną wywoływać objawy alergii? Sprawdzamy!

  • Cynk - kiedy warto go suplementować? Cynk - kiedy warto go suplementować?

    Po różnego rodzaju suplementy diety coraz to częściej sięgają nie tylko osoby aktywne fizycznie i trenujące zawodowo, ale również Ci, którzy na co dzień ze sportem nie mają styczności. To sprawdzona droga do zdrowia, ponieważ nasz organizm potrzebuje wielu witamin i minerałów, których dzienne zapotrzebowanie nie zawsze jesteśmy w stanie pokryć samą dietą.

  • Prozdrowotne właściwości oleju z wiesiołka Prozdrowotne właściwości oleju z wiesiołka

    Prozdrowotnych właściwości oleju z wiesiołka nie sposób zliczyć, jednakże jedno jest pewne: to wyjątkowy produkt dla utrzymania zdrowia wszystkich kobiet! Poznajmy bliżej właściwości oraz zastosowanie oleju z wiesiołka, ponieważ jego włączenie do codziennej rutyny bez wątpienia przyniesie każdemu z nas wiele korzyści.