Polecane artykuły

  • 1

niedziela, 02 marzec 2014 10:15

Jakie są odpowiednie proporcje składników odżywczych w naszej diecie?

Owoce w kuchnii Owoce w kuchnii

Żeby żyć zdrowo musimy zapewnić naszemu organizmowi nie tylko odpowiednie składniki, ale także musimy wiedzieć w jakich proporcjach ich używać.  Po pierwsze musimy zapewnić wystarczająca ilość węglowodanów, które powinny stanowić około połowy dziennych posiłków. Znajdują się one w chlebie, ziemniakach, ryżu, makaronie i płatkach owsianych. 

Do węglowodanów należą także cukry proste czyli cukry znajdujące się w warzywach i owocach tj. fruktoza. Jednak co chodzi o cukry oczyszczone to należy ograniczyć ich spożycie np. w słodzeniu kawy.

Niektórzy mówią, ze chleb tuczy, co jak twierdzili dietetycy nie jest prawdą. Po prostu należy wybierać chleb pełnoziarnisty i ograniczać to co się na niego nakłada:)

Co chodzi o owoce i warzywa to starajmy się spożywać około 5 porcji dziennie. Na przykład szklanka świeżego soku zapewnia nam połowę dziennego zapotrzebowania, a przy okazji to wyśmienite źródło witaminy C. Jeżeli sok pijemy do śniadania to pomaga on nam w przyswajaniu żelaza, które znajduje się we wzbogaconych płatkach śniadaniowych. Jako przekąski należy jeść owoce, a do posiłków sałatki. Ponadto wskazane jest spożywanie marchwi, gdyż zapewnia ona organizmowi witaminę A i dobrze wpływa na nasz wzrok.

W dobrej diecie należy ograniczyć spożycie soli. Jest ona ukryta wszędzie, więc należy czytać dokładnie etykiety na produktach. Nadmiar soli może powodować choroby serca, nadciśnienie, a nawet udar mózgu. Proporcje w jakich należy spożywać sól to około 6 gram dziennie dorośli i 4 dzieci.

Białko ma podstawowe znaczenie dla wzrostu i naprawy tkanek. Znajdujemy je oczywiście w chudym mięsie, nabiale, rybach oraz jajkach. Oczywiście możemy zastąpić je wegetariańskimi odpowiednikami tj. białko sojowe, orzechy i rośliny strączkowe.

Podstawowym źródłem wapnia jest ser, mleko i jogurty. Wpływa on znakomicie na budowę kości i zębów. Białko należy spożywać około 2 razy dziennie, ale pamiętajmy o tym, żeby przy tym ograniczyć dawkowanie tłuszczów nasyconych. Źródłem białka są także sardynki, sezam czy orzechy.

Ważne dla nas jest także dostarczanie witamin. Witamina A działa wyśmienicie na wzrost i wzrok. Witamina B wspomaga czerwone ciałka krwi i wspomaga przemianę materii. Witamina C ma oczywiście doskonały wpływ na proces zdrowienia. Bogata w witaminy żywność to w szczególności warzywa i owoce, ryby i nabiał.

Czytany 1059 razy

Artykuły powiązane

  • Rękawice lateksowe a objawy uczulenia Rękawice lateksowe a objawy uczulenia

    Lateks jest uniwersalnym materiałem, wykorzystywanym przede wszystkim przez pracowników służby zdrowia, dlatego też to u nich objawy alergii są najczęstsze. Czynnikiem powodującym uczulenia są rękawice lateksowe stosowane w placówkach zdrowotnych, jednakże reakcja alergiczna może wystąpić także przy kontakcie z prezerwatywami. Co niebezpiecznego kryje się w tym materiale oraz jak rozpoznać pierwsze objawy uczulenia na lateks?

  • Jak prawidłowo oczyszczać przestrzenie międzyzębowe? Jak prawidłowo oczyszczać przestrzenie międzyzębowe?

    Codzienna higiena jamy ustnej to obowiązkowa czynność wykonywana przez wszystkich z nas każdego dnia. Jednakże zwykłe szczotkowanie zębów to za mało. Nawet ich najdokładniejsze mycie nie zawsze pozwala bowiem dotrzeć w trudno dostępne miejsca naszej jamy ustnej, czyli tak zwane przestrzenie międzyzębowe, w których gromadzą się resztki pokarmów.

  • Jak nauczyć niemowlę pić z butelki? Jak nauczyć niemowlę pić z butelki?

    Zgodnie z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) dziecko powinno być karmione mlekiem matki wyłącznie w sposób naturalny do 6 miesiąca życia. Jednakże w niektórych przypadkach, związanych czy to z uwarunkowaniami zdrowotnymi, czy też wynikającymi przykładowo z konieczności podjęcia pracy, nauki przez kobietę zachodzi potrzeba zrezygnowania z karmienia piersią i zamiany na butelkę. Jak w bezpieczny i łagodny sposób przyzwyczaić maluszka do picia z butelki?

  • Wiosenne wzmocnienie Wiosenne wzmocnienie

    Transmisja na żywo offline na: https://youtube.com/Invexremedies

  • Poznaj smak bezglutenowych placuszków bananowych! Przepis bez jajek! Poznaj smak bezglutenowych placuszków bananowych! Przepis bez jajek!

    Masz ochotę na pożywne śniadanie? A może chcesz zabrać ze sobą do szkoły, pracy lub na uczelnię przekąskę, która nasyci Cię, a jednocześnie pozwoli na utrzymanie Twoich założeń dietetycznych?