Polecane artykuły

  • 1

piątek, 18 sierpień 2017 11:12

Wszystko o witaminie D3

Witamina D3, czyli cholekalcyferol, w największym stopniu odpowiedzialna jest za stan naszych kości i zębów. Jest to postać syntetyzowana w skórze bądź pozyskiwana z pożywienia. Białko wiążące przedstawianą witaminę, decyduje o jej krążeniu w surowicy krwi.

 

Funkcje i role witaminy D3

Witamina D3 odpowiada za absorpcję wapnia oraz fosforu z komórek. Wzmacnianie kości i zębów, o których decyduje, możliwe jest dzięki zapobieganiu usuwaniu wapnia z organizmu. Działa wspomagająco na układ odpornościowy, a także jest w stanie ochronić organizm przed rozwojem niektórych nowotworów.<

Dzięki witaminie D3, we krwi utrzymywany jest prawidłowy poziom hormonu odpowiedzialnego za włączanie i wyłączanie genów, a mianowicie kalcytriolu.

Objawy sugerujące niedobór i skutki

Niedobory witaminy D3 są groźne dla organizmu ludzkiego. U dorosłych prowadzą do zaburzenia funkcjonowania układu immunologicznego. Do tego dochodzi zwiększone ryzyko osteoporozy, szczególnie u starszych osób. Mięśnie stają się znacznie słabsze, zostają przyspieszone procesy starzenia. Kolejno pojawiają się schorzenia układu krążenia.

Niedobór witaminy D3 jest stanem niezwykle niekorzystnym dla dzieci, ponieważ prowadzi do rozwoju krzywicy.

Objawy sugerujące, iż mamy do czynienia z niedoborem, to przede wszystkim bóle mięśni, kości oraz choroby przyzębia. Do tego problemy ze snem, uczucie nadmiernej suchości w jamie ustnej oraz mniejszy niż zwykle apetyt.

U najmłodszych niedobór objawia się opóźnionym zrastaniem ciemiączka, występowaniem guzków czołowych oraz spłaszczoną główką w tylnej części.

Przedawkowanie i jego objawy

Witaminę D3 równie dobrze można przedawkować stosując niedostosowaną do potrzeb pacjenta suplementację. Objawy to wymioty, zaburzenia neurologiczne oraz powiększenie wątroby i śledziony. Warto zwrócić uwagę, iż do przedawkowania dochodzi jednak niezwykle rzadko.

Uzupełnianie niedoborów

Naturalne metody pozwalające na uzupełnienie to ekspozycja na słońce oraz przyjmowanie pokarmów bogatych w witaminę D3. Z kolei farmakologicznie można wspomagać się odpowiednimi preparatami.

Czytany 411 razy

Artykuły powiązane

  • Zegar aktywności narządów w medycynie chińskiej Zegar aktywności narządów w medycynie chińskiej

    Umiejętność czytania sygnałów, które wysyła nam organizm, jest bardzo ważna. Nie każdy ją posiada, ale spokojnie i bez problemów można się jej nauczyć. Narzędziem, które przyda się w takiej edukacji, jest np. zegar aktywności narządów.

  • Polska przychodnia Londyn – usługi medyczne na wysokim poziomie Polska przychodnia Londyn – usługi medyczne na wysokim poziomie

    Do niedawna wśród Polaków przebywających na Wyspach panowało przekonanie, że korzystanie z usług medycznych w Wielkiej Brytanii jest drogie. Co prawda w UK działa publiczna służba zdrowia, ale z powodu długich kolejek do lekarzy specjalistów, wiele osób decyduje się na prywatną opiekę lekarską.

  • Alergia – co pyli wiosną? Alergia – co pyli wiosną?

    Wszyscy cieszymy się wiosną – coraz dłuższymi dniami, wysoką temperaturą i chwilami spędzonymi na świeżym powietrzu. Tak długo wyczekiwana pora roku jest jednak trudnym czasem dla alergików, zwłaszcza tych uczulonych na roślinne alergeny wziewne. Które rośliny mogą wiosną wywoływać objawy alergii? Sprawdzamy!

  • Samoopalacze - jak je stosować by mieć piękną opaleniznę? Samoopalacze - jak je stosować by mieć piękną opaleniznę?

    Dobrze zaaplikowany samoopalacz pozwala uzyskać efekt naturalnej opalenizny bez potrzeby zażywania kilkugodzinnych kąpieli słonecznych i narażania skóry na szkodliwe działania promieni UV. Czym są te kosmetyki, jaki rodzaj wybrać i jak je stosować aby osiągnąć zadowalający rezultat?

  • Cynk - kiedy warto go suplementować? Cynk - kiedy warto go suplementować?

    Po różnego rodzaju suplementy diety coraz to częściej sięgają nie tylko osoby aktywne fizycznie i trenujące zawodowo, ale również Ci, którzy na co dzień ze sportem nie mają styczności. To sprawdzona droga do zdrowia, ponieważ nasz organizm potrzebuje wielu witamin i minerałów, których dzienne zapotrzebowanie nie zawsze jesteśmy w stanie pokryć samą dietą.