Polecane artykuły

  • 1

środa, 07 marzec 2018 17:33

Witamina C – suplement nie tylko na odporność

Witamina C, czyli kwas askorbinowy to jeden z najskuteczniejszych antyoksydantów. Witamina ta występuje w diecie w sporych ilościach, ale często spotykany jest niedobór witaminy C. Z czego to wynika? Ze stale wzrastającego zapotrzebowania naszego organizmu na tą cenną witaminę. Witamina C wpływa na funkcjonowanie niemal każdego narządu i układu organizmu, zatem należy dostarczyć jej z dietą naprawdę sporo – zwłaszcza, że nasz organizm nie ma zdolności do jej syntezy. Ile zatem wynosi zapotrzebowanie na witaminę C? I jaka jest jej rola w organizmie?

Witamina C – dlaczego jest taka ważna?

Witamina C to jedna z najważniejszych dla naszego zdrowia witamin. Najbardziej znana jest jej korzystny wpływ na odporność. Rzeczywiście – suplementowanie witaminy C w okresie jesienno – zimowym ogranicza zachorowalność na infekcje wirusowe czy bakteryjne. Błędem jest jednak sięganie po witaminę C dopiero wtedy, gdy zachorujemy. W licznych badaniach klonicznych wykazano bowiem, że witamina C wspomaga odporność jedynie wtedy, gdy jest przyjmowana profilaktycznie. Jeśli jednak już złapiemy infekcję, witamina C nie wpłynie znacząco na skrócenie czasu trwania infekcji i złagodzenie jej objawów.

Witamina C może jednak znacznie więcej. Kwas askorbinowy odgrywa kluczową rolę w syntezie kolagenu, zatem witamina C wzmacnia kości i chrząstkę stawową, dba o piękny wygląd skóry, nadaje naczyniom krwionośnym elastyczność, wspomaga procesy regeneracyjne. Dzięki działaniu antyoksydacyjnemu witamina C chroni organizm przed szkodliwym wpływem wolnych rodników, spowalniając procesy starzenia się organizmu. I chodzi tu nie tylko o nienaganny, młody wygląd, ale przede wszystkim – o profilaktykę chorób cywilizacyjnych:

- schorzeń neurodegeneracyjnych, takich jak demencja, choroba Alzheimera czy choroba Parkinsona

- chorób układu sercowo – naczyniowego: nadciśnienia, miażdżycy, zawału serca, hiperlipidemii

- chorób autoimmunologicznych

- nowotworów

Ponadto witamina C reguluje procesy krzepliwości krwi, wspomaga wchłanianie żelaza z przewodu pokarmowego zapobiegając tym samym rozwojowi anemii oraz normalizuje poziom glukozy we krwi. Nietrudno się domyślić, że niedobór witaminy C prowadzi do poważnych zaburzeń zdrowotnych. Jak rozpoznać, że brakuje nam witaminy C? I jak temu zapobiec?

 

Niedobór witaminy C – nie dopuść do niego

Dzienne zapotrzebowanie na witaminę C zostało ustalone na kilkadziesiąt mg dziennie – są to jednak dane sprzed wielu lat. Kiedy oszacowano, że wystarczy przyjmować około 1 mg witaminy C na każdy kg m. c., nasz organizm nie był jeszcze poddawany ciągłemu działaniu stresu, zanieczyszczeń środowiska, syntetycznych dodatków do żywności, ponadto nawet nie funkcjonował termin „choroby cywilizacyjne”. Dziś zapotrzebowanie na witaminę C jest znacznie wyższe, wynosić może od kilkuset do nawet 1000 mg. Najwięcej witaminy C potrzebują:

- małe dzieci

- osoby w podeszłym wieku

- palacze tytoniu

- osoby dotknięte chorobami układu sercowo – naczyniowego

- osoby uprawiające sport

- pracujący umysłowo

- chorujący na cukrzycę

- kobiety w ciąży i karmiące piersią

- cierpiący na zaburzenia wchłaniania

- stosujący przewlekle kwas acetylosalicylowy

Te osoby są szczególnie narażone na niedobór witaminy C. Aby mu zapobiec, warto spożywać jak najwięcej produktów zawierających witaminę C, w miarę możliwości nie poddając ich obróbce termicznej. Mowa zwłaszcza o cytrusach, natce pietruszki, aceroli, dzikiej róży, pomidorach, papryce. A jeszcze skuteczniej jest sięgnąć po naturalną witaminę C w kapsułkach, taką jak witamina C Cheers. Jeśli źródłem witaminy C w suplemencie jest ekstrakt z aceroli i dzikiej róży, a skład wzbogacony jest bioflawonoidami cytrusowymi – otrzymujemy doskonale przyswajalną witaminę C, która bardzo szybko uzupełni ewentualne niedobory i umożliwi zachowanie nienagannego zdrowia.

Czytany 474 razy

Artykuły powiązane

  • 5 praktycznych wskazówek dla rodziców zdrowego przedszkolaka 5 praktycznych wskazówek dla rodziców zdrowego przedszkolaka

    Infekcje u dziecka to ogromne wyzwanie dla małego organizmu, ale też duży stres dla rodziców, bo nawet niepozorne przeziębienie, jeśli nie zostanie odpowiednio wyleczone może nieść za sobą niekorzystne dla zdrowia powikłania. Właśnie dlatego już od pierwszych lat życia warto zadbać o to, aby nasz przedszkolak był zdrowy, niezależnie choćby od pogody za oknem.

  • Codziennie w dobrej formie! Codziennie w dobrej formie!

    Co raz więcej mówi się o standardach wytwarzania suplementów diety, a właściwie o tym co składa się na tabletkę. W wielu przypadkach są to składniki, stosowane po to, aby obrała ona odpowiedni kształt, formę czy kolor.

  • Wesprzyj organizm na jesień Wesprzyj organizm na jesień

    Za oknami hula jesień, zimne wiatry przeplatają się z ciepłymi, słonecznymi promieniami. Ciężko przyzwyczaić się do tych ciągłych zmian. Nic więc dziwnego, że nasz organizm w tym czasie podupada na zdrowiu. Katar, kaszel, gorączka i ogólne złe samopoczucie sprawią, że w tym pięknym czasie spadających liści, większość spędzamy kurując się w łóżku.

  • Gdy dziecko wymaga korekcji wad postawy Gdy dziecko wymaga korekcji wad postawy

    Rozwój układu ruchu u dzieci odbywa się nieprzerwanie, jednak już u najmłodszych powinniśmy zwracać uwagę na prawidłowość postawy. Niemowlę, które rozwija się prawidłowo w okresie około dwunastego miesiąca życia powinno rozpocząć chodzenie.

  • Bezpieczny i skuteczny sposób na umiarkowane mdłości związane z ciążą Bezpieczny i skuteczny sposób na umiarkowane mdłości związane z ciążą

    Pierwszy trymestr ciąży to wyjątkowy czas! Doznajesz ekscytacji na wieść, że zostaniesz mamą, przygotowujesz się do nowej roli i poczyniasz pierwsze przygotowania, aby przywitać na świecie maluszka. Niestety początki bywają także trudne - doznajesz pierwszych, nieprzyjemnych symptomów ciążowych – najczęściej kobiety zaliczają do nich mdłości.