Polecane artykuły

  • 1

środa, 07 marzec 2018 16:33

Witamina C – suplement nie tylko na odporność

Witamina C, czyli kwas askorbinowy to jeden z najskuteczniejszych antyoksydantów. Witamina ta występuje w diecie w sporych ilościach, ale często spotykany jest niedobór witaminy C. Z czego to wynika? Ze stale wzrastającego zapotrzebowania naszego organizmu na tą cenną witaminę. Witamina C wpływa na funkcjonowanie niemal każdego narządu i układu organizmu, zatem należy dostarczyć jej z dietą naprawdę sporo – zwłaszcza, że nasz organizm nie ma zdolności do jej syntezy. Ile zatem wynosi zapotrzebowanie na witaminę C? I jaka jest jej rola w organizmie?

Witamina C – dlaczego jest taka ważna?

Witamina C to jedna z najważniejszych dla naszego zdrowia witamin. Najbardziej znana jest jej korzystny wpływ na odporność. Rzeczywiście – suplementowanie witaminy C w okresie jesienno – zimowym ogranicza zachorowalność na infekcje wirusowe czy bakteryjne. Błędem jest jednak sięganie po witaminę C dopiero wtedy, gdy zachorujemy. W licznych badaniach klonicznych wykazano bowiem, że witamina C wspomaga odporność jedynie wtedy, gdy jest przyjmowana profilaktycznie. Jeśli jednak już złapiemy infekcję, witamina C nie wpłynie znacząco na skrócenie czasu trwania infekcji i złagodzenie jej objawów.

Witamina C może jednak znacznie więcej. Kwas askorbinowy odgrywa kluczową rolę w syntezie kolagenu, zatem witamina C wzmacnia kości i chrząstkę stawową, dba o piękny wygląd skóry, nadaje naczyniom krwionośnym elastyczność, wspomaga procesy regeneracyjne. Dzięki działaniu antyoksydacyjnemu witamina C chroni organizm przed szkodliwym wpływem wolnych rodników, spowalniając procesy starzenia się organizmu. I chodzi tu nie tylko o nienaganny, młody wygląd, ale przede wszystkim – o profilaktykę chorób cywilizacyjnych:

- schorzeń neurodegeneracyjnych, takich jak demencja, choroba Alzheimera czy choroba Parkinsona

- chorób układu sercowo – naczyniowego: nadciśnienia, miażdżycy, zawału serca, hiperlipidemii

- chorób autoimmunologicznych

- nowotworów

Ponadto witamina C reguluje procesy krzepliwości krwi, wspomaga wchłanianie żelaza z przewodu pokarmowego zapobiegając tym samym rozwojowi anemii oraz normalizuje poziom glukozy we krwi. Nietrudno się domyślić, że niedobór witaminy C prowadzi do poważnych zaburzeń zdrowotnych. Jak rozpoznać, że brakuje nam witaminy C? I jak temu zapobiec?

 

Niedobór witaminy C – nie dopuść do niego

Dzienne zapotrzebowanie na witaminę C zostało ustalone na kilkadziesiąt mg dziennie – są to jednak dane sprzed wielu lat. Kiedy oszacowano, że wystarczy przyjmować około 1 mg witaminy C na każdy kg m. c., nasz organizm nie był jeszcze poddawany ciągłemu działaniu stresu, zanieczyszczeń środowiska, syntetycznych dodatków do żywności, ponadto nawet nie funkcjonował termin „choroby cywilizacyjne”. Dziś zapotrzebowanie na witaminę C jest znacznie wyższe, wynosić może od kilkuset do nawet 1000 mg. Najwięcej witaminy C potrzebują:

- małe dzieci

- osoby w podeszłym wieku

- palacze tytoniu

- osoby dotknięte chorobami układu sercowo – naczyniowego

- osoby uprawiające sport

- pracujący umysłowo

- chorujący na cukrzycę

- kobiety w ciąży i karmiące piersią

- cierpiący na zaburzenia wchłaniania

- stosujący przewlekle kwas acetylosalicylowy

Te osoby są szczególnie narażone na niedobór witaminy C. Aby mu zapobiec, warto spożywać jak najwięcej produktów zawierających witaminę C, w miarę możliwości nie poddając ich obróbce termicznej. Mowa zwłaszcza o cytrusach, natce pietruszki, aceroli, dzikiej róży, pomidorach, papryce. A jeszcze skuteczniej jest sięgnąć po naturalną witaminę C w kapsułkach, taką jak witamina C Cheers. Jeśli źródłem witaminy C w suplemencie jest ekstrakt z aceroli i dzikiej róży, a skład wzbogacony jest bioflawonoidami cytrusowymi – otrzymujemy doskonale przyswajalną witaminę C, która bardzo szybko uzupełni ewentualne niedobory i umożliwi zachowanie nienagannego zdrowia.

Czytany 437 razy

Artykuły powiązane

  • Cynk - kiedy warto go suplementować? Cynk - kiedy warto go suplementować?

    Po różnego rodzaju suplementy diety coraz to częściej sięgają nie tylko osoby aktywne fizycznie i trenujące zawodowo, ale również Ci, którzy na co dzień ze sportem nie mają styczności. To sprawdzona droga do zdrowia, ponieważ nasz organizm potrzebuje wielu witamin i minerałów, których dzienne zapotrzebowanie nie zawsze jesteśmy w stanie pokryć samą dietą.

  • Prozdrowotne właściwości oleju z wiesiołka Prozdrowotne właściwości oleju z wiesiołka

    Prozdrowotnych właściwości oleju z wiesiołka nie sposób zliczyć, jednakże jedno jest pewne: to wyjątkowy produkt dla utrzymania zdrowia wszystkich kobiet! Poznajmy bliżej właściwości oraz zastosowanie oleju z wiesiołka, ponieważ jego włączenie do codziennej rutyny bez wątpienia przyniesie każdemu z nas wiele korzyści. 

  • Niacyna - zdrowotne konsekwencje jej niedoboru Niacyna - zdrowotne konsekwencje jej niedoboru

     Niacyna, inaczej określana jako witamina B3 lub witamina PP nie jest obojętna dla naszego organizmu, a jej niedobory mogą wywoływać negatywne dla zdrowia konsekwencje, takie jak m.in. pelagra. Jakimi właściwościami wyróżnia się niacyna oraz w jaki sposób można utrzymać jej prawidłowy poziom? 

  • Zgaga - skąd się bierze i jak z nią walczyć? Zgaga - skąd się bierze i jak z nią walczyć?

    Zgaga jest dolegliwością układu pokarmowego, która najczęściej pojawia się po obitym posiłku. Objawia się ona nieprzyjemnym uczuciem pieczenia, dlatego też w takich przypadkach ratunkiem okazuje się odpowiedni lek na zgagę. Co powoduje tę dolegliwość oraz w jaki sposób możemy z nią walczyć? 

  • Najczęściej występujące nietolerancje pokarmowe u niemowląt Najczęściej występujące nietolerancje pokarmowe u niemowląt

    Nietolerancje pokarmowe u niemowląt to coraz częstszy problem, z którym borykają się świeżo upieczeni rodzice. Większość rodziców zadaje więc sobie pytania: Jakie są najczęstsze nietolerancje pokarmowe? W jaki sposób je wykryć? Czy testy na nietolerancje pokarmowe są miarodajne? Warto więc przyjrzeć się problemowi nietolerancji pokarmowych u niemowląt trochę bliżej.