środa, 07 marzec 2018 16:33

Witamina C – suplement nie tylko na odporność

Witamina C, czyli kwas askorbinowy to jeden z najskuteczniejszych antyoksydantów. Witamina ta występuje w diecie w sporych ilościach, ale często spotykany jest niedobór witaminy C. Z czego to wynika? Ze stale wzrastającego zapotrzebowania naszego organizmu na tą cenną witaminę. Witamina C wpływa na funkcjonowanie niemal każdego narządu i układu organizmu, zatem należy dostarczyć jej z dietą naprawdę sporo – zwłaszcza, że nasz organizm nie ma zdolności do jej syntezy. Ile zatem wynosi zapotrzebowanie na witaminę C? I jaka jest jej rola w organizmie?

Witamina C – dlaczego jest taka ważna?

Witamina C to jedna z najważniejszych dla naszego zdrowia witamin. Najbardziej znana jest jej korzystny wpływ na odporność. Rzeczywiście – suplementowanie witaminy C w okresie jesienno – zimowym ogranicza zachorowalność na infekcje wirusowe czy bakteryjne. Błędem jest jednak sięganie po witaminę C dopiero wtedy, gdy zachorujemy. W licznych badaniach klonicznych wykazano bowiem, że witamina C wspomaga odporność jedynie wtedy, gdy jest przyjmowana profilaktycznie. Jeśli jednak już złapiemy infekcję, witamina C nie wpłynie znacząco na skrócenie czasu trwania infekcji i złagodzenie jej objawów.

Witamina C może jednak znacznie więcej. Kwas askorbinowy odgrywa kluczową rolę w syntezie kolagenu, zatem witamina C wzmacnia kości i chrząstkę stawową, dba o piękny wygląd skóry, nadaje naczyniom krwionośnym elastyczność, wspomaga procesy regeneracyjne. Dzięki działaniu antyoksydacyjnemu witamina C chroni organizm przed szkodliwym wpływem wolnych rodników, spowalniając procesy starzenia się organizmu. I chodzi tu nie tylko o nienaganny, młody wygląd, ale przede wszystkim – o profilaktykę chorób cywilizacyjnych:

- schorzeń neurodegeneracyjnych, takich jak demencja, choroba Alzheimera czy choroba Parkinsona

- chorób układu sercowo – naczyniowego: nadciśnienia, miażdżycy, zawału serca, hiperlipidemii

- chorób autoimmunologicznych

- nowotworów

Ponadto witamina C reguluje procesy krzepliwości krwi, wspomaga wchłanianie żelaza z przewodu pokarmowego zapobiegając tym samym rozwojowi anemii oraz normalizuje poziom glukozy we krwi. Nietrudno się domyślić, że niedobór witaminy C prowadzi do poważnych zaburzeń zdrowotnych. Jak rozpoznać, że brakuje nam witaminy C? I jak temu zapobiec?

 

Niedobór witaminy C – nie dopuść do niego

Dzienne zapotrzebowanie na witaminę C zostało ustalone na kilkadziesiąt mg dziennie – są to jednak dane sprzed wielu lat. Kiedy oszacowano, że wystarczy przyjmować około 1 mg witaminy C na każdy kg m. c., nasz organizm nie był jeszcze poddawany ciągłemu działaniu stresu, zanieczyszczeń środowiska, syntetycznych dodatków do żywności, ponadto nawet nie funkcjonował termin „choroby cywilizacyjne”. Dziś zapotrzebowanie na witaminę C jest znacznie wyższe, wynosić może od kilkuset do nawet 1000 mg. Najwięcej witaminy C potrzebują:

- małe dzieci

- osoby w podeszłym wieku

- palacze tytoniu

- osoby dotknięte chorobami układu sercowo – naczyniowego

- osoby uprawiające sport

- pracujący umysłowo

- chorujący na cukrzycę

- kobiety w ciąży i karmiące piersią

- cierpiący na zaburzenia wchłaniania

- stosujący przewlekle kwas acetylosalicylowy

Te osoby są szczególnie narażone na niedobór witaminy C. Aby mu zapobiec, warto spożywać jak najwięcej produktów zawierających witaminę C, w miarę możliwości nie poddając ich obróbce termicznej. Mowa zwłaszcza o cytrusach, natce pietruszki, aceroli, dzikiej róży, pomidorach, papryce. A jeszcze skuteczniej jest sięgnąć po naturalną witaminę C w kapsułkach, taką jak witamina C Cheers. Jeśli źródłem witaminy C w suplemencie jest ekstrakt z aceroli i dzikiej róży, a skład wzbogacony jest bioflawonoidami cytrusowymi – otrzymujemy doskonale przyswajalną witaminę C, która bardzo szybko uzupełni ewentualne niedobory i umożliwi zachowanie nienagannego zdrowia.

Czytany 309 razy

Artykuły powiązane

  • Leczenie ran i różnych schorzeń Leczenie ran i różnych schorzeń

    Nie w każdym przypadku można samodzielnie wyleczyć różnorodne rany, czy też poważniejsze schorzenia.

  • Baterie do nowoczesnych aparatów słuchowych Baterie do nowoczesnych aparatów słuchowych

    Cyfrowe aparaty słuchowe wymagają specjalnego rodzaju baterii. Nie można stosować w nich zamienników, gdyż niechybnie skończy się to uszkodzeniem urządzenia. Profesjonalne baterie nie są drogie, a ich żywotność w dużej mierze zależy od ich rozmiaru oraz funkcji dostępnych w aparacie.

  • Zdrowy pęcherz na wakacjach Zdrowy pęcherz na wakacjach

    Zbliżają się długo wyczekiwane wakacje! Od dawna skrupulatnie planujesz ich przebieg oraz analizujesz zawartość urlopowej walizki. Pakując się pamiętaj, że oprócz kremów z filtrami chroniących skórę, letnich, przewiewnych sukienek i wygodnych butów, w walizce powinna znaleźć się także wakacyjna apteczka. Bandaż, plastry na rany i odciski, woda utleniona, preparaty na najczęściej spotykane urlopowe dolegliwości, mogą się przydać i uratować sytuację w najmniej oczekiwanym momencie.

  • Kaszel: co zrobić, gdy się pojawi? Kaszel: co zrobić, gdy się pojawi?

    Kaszel to jedna z najczęstszych dolegliwości towarzyszących infekcji. Czasami jest na tyle dokuczliwy, że utrudnia normalne funkcjonowanie. Istnieje wiele sposobów, by go złagodzić; ważne jednak, by dopasować metodę do rodzaju kaszlu. Na rynku dostępnych jest wiele preparatów, które pomagają w zwalczeniu tej dolegliwości; wśród nich największą popularnością cieszą się syropy.

  • Przenośny detektor gazu — jaki wybrać? Przenośny detektor gazu — jaki wybrać?

    Przenośny detektor gazu jest urządzeniem, które daje poczucie pełnego bezpieczeństwa w miejscu pracy. Wykrywa kilka różnych gazów i ma bardzo dużą wydajność działania, dlatego w trosce o bezpieczeństwo pracowników, warto w taki detektor zainwestować. Jaki będzie najlepszy?