środa, 07 marzec 2018 16:33

Witamina C – suplement nie tylko na odporność

Witamina C, czyli kwas askorbinowy to jeden z najskuteczniejszych antyoksydantów. Witamina ta występuje w diecie w sporych ilościach, ale często spotykany jest niedobór witaminy C. Z czego to wynika? Ze stale wzrastającego zapotrzebowania naszego organizmu na tą cenną witaminę. Witamina C wpływa na funkcjonowanie niemal każdego narządu i układu organizmu, zatem należy dostarczyć jej z dietą naprawdę sporo – zwłaszcza, że nasz organizm nie ma zdolności do jej syntezy. Ile zatem wynosi zapotrzebowanie na witaminę C? I jaka jest jej rola w organizmie?

Witamina C – dlaczego jest taka ważna?

Witamina C to jedna z najważniejszych dla naszego zdrowia witamin. Najbardziej znana jest jej korzystny wpływ na odporność. Rzeczywiście – suplementowanie witaminy C w okresie jesienno – zimowym ogranicza zachorowalność na infekcje wirusowe czy bakteryjne. Błędem jest jednak sięganie po witaminę C dopiero wtedy, gdy zachorujemy. W licznych badaniach klonicznych wykazano bowiem, że witamina C wspomaga odporność jedynie wtedy, gdy jest przyjmowana profilaktycznie. Jeśli jednak już złapiemy infekcję, witamina C nie wpłynie znacząco na skrócenie czasu trwania infekcji i złagodzenie jej objawów.

Witamina C może jednak znacznie więcej. Kwas askorbinowy odgrywa kluczową rolę w syntezie kolagenu, zatem witamina C wzmacnia kości i chrząstkę stawową, dba o piękny wygląd skóry, nadaje naczyniom krwionośnym elastyczność, wspomaga procesy regeneracyjne. Dzięki działaniu antyoksydacyjnemu witamina C chroni organizm przed szkodliwym wpływem wolnych rodników, spowalniając procesy starzenia się organizmu. I chodzi tu nie tylko o nienaganny, młody wygląd, ale przede wszystkim – o profilaktykę chorób cywilizacyjnych:

- schorzeń neurodegeneracyjnych, takich jak demencja, choroba Alzheimera czy choroba Parkinsona

- chorób układu sercowo – naczyniowego: nadciśnienia, miażdżycy, zawału serca, hiperlipidemii

- chorób autoimmunologicznych

- nowotworów

Ponadto witamina C reguluje procesy krzepliwości krwi, wspomaga wchłanianie żelaza z przewodu pokarmowego zapobiegając tym samym rozwojowi anemii oraz normalizuje poziom glukozy we krwi. Nietrudno się domyślić, że niedobór witaminy C prowadzi do poważnych zaburzeń zdrowotnych. Jak rozpoznać, że brakuje nam witaminy C? I jak temu zapobiec?

 

Niedobór witaminy C – nie dopuść do niego

Dzienne zapotrzebowanie na witaminę C zostało ustalone na kilkadziesiąt mg dziennie – są to jednak dane sprzed wielu lat. Kiedy oszacowano, że wystarczy przyjmować około 1 mg witaminy C na każdy kg m. c., nasz organizm nie był jeszcze poddawany ciągłemu działaniu stresu, zanieczyszczeń środowiska, syntetycznych dodatków do żywności, ponadto nawet nie funkcjonował termin „choroby cywilizacyjne”. Dziś zapotrzebowanie na witaminę C jest znacznie wyższe, wynosić może od kilkuset do nawet 1000 mg. Najwięcej witaminy C potrzebują:

- małe dzieci

- osoby w podeszłym wieku

- palacze tytoniu

- osoby dotknięte chorobami układu sercowo – naczyniowego

- osoby uprawiające sport

- pracujący umysłowo

- chorujący na cukrzycę

- kobiety w ciąży i karmiące piersią

- cierpiący na zaburzenia wchłaniania

- stosujący przewlekle kwas acetylosalicylowy

Te osoby są szczególnie narażone na niedobór witaminy C. Aby mu zapobiec, warto spożywać jak najwięcej produktów zawierających witaminę C, w miarę możliwości nie poddając ich obróbce termicznej. Mowa zwłaszcza o cytrusach, natce pietruszki, aceroli, dzikiej róży, pomidorach, papryce. A jeszcze skuteczniej jest sięgnąć po naturalną witaminę C w kapsułkach, taką jak witamina C Cheers. Jeśli źródłem witaminy C w suplemencie jest ekstrakt z aceroli i dzikiej róży, a skład wzbogacony jest bioflawonoidami cytrusowymi – otrzymujemy doskonale przyswajalną witaminę C, która bardzo szybko uzupełni ewentualne niedobory i umożliwi zachowanie nienagannego zdrowia.

Czytany 348 razy

Artykuły powiązane

  • Przechowywanie herbaty - jak cieszyć się aromatem przez długi czas? Przechowywanie herbaty - jak cieszyć się aromatem przez długi czas?

    Herbata to wyjątkowa roślina. Za jej pomocą przygotowujemy pyszny, rozgrzewający napój. Niestety jest bardzo wrażliwa na działanie czynników zewnętrznych takich jak wilgotność powietrza czy temperatura. Kiedy przechowujemy ją w niewłaściwy sposób, łatwo pochłania zapachy, pleśnieje i traci aromat. Jej smak staje się płaski, a wszystkie właściwości prozdrowotne zostają utracone. Jak prawidłowo przechowywać herbatę, aby jak najdłużej cieszyć się jej aromatem?

  • Aparat Ortodontyczny w każdym wieku? Aparat Ortodontyczny w każdym wieku?

    Proste zęby mają wpływ nie tylko na wygląd, ale również na zdrowie człowieka. Krzywy zgryz może być przyczyną rozchwiania oraz wysuwania się zębów, chorób przyzębia czy zaburzeń funkcjonowania stawów skroniowo-żuchwowych, objawiających się bólami głowy. Co więcej, nieprawidłowo ustawione zęby trudno jest dokładnie wyczyścić, przez co odkłada się na nich kamień nazębny i płytka bakteryjna.

  • Zdrowa żywność w sklepikach szkolnych – chwilowa moda czy ważny element edukacji zdrowotnej? Zdrowa żywność w sklepikach szkolnych – chwilowa moda czy ważny element edukacji zdrowotnej?

    Dbamy o nasze dzieci na wiele sposobów. Troszczymy się o to, aby spożywały one zdrowe posiłki zarówno w domu, jaki i w szkołach oraz przedszkolach. Dlaczego jest to tak ważne? Co powinny mieć na uwadze podmioty dostarczające produkty do sklepików szkolnych?

  • Alveo Alveo

    Często, kiedy nam coś dolega np. bóle głowy, wypryski czy często się przeziębiamy, szukamy pomocy u lekarzy, którzy kierują nas na serię badań i przypisują leki. Jest to odpowiednie działanie, które pozwala na znalezienie przyczyny takich dolegliwości. Warto jednak wiedzieć, że kuracje farmaceutyczne po konsultacji z lekarzem można uzupełniać o preparaty ziołowe i roślinne.

  • Czy bieganie jest nadal modne? Czy bieganie jest nadal modne?

    Do Polski moda na bieganie dotarła z pewnym opóźnieniem – na Zachodzie popularna już w latach 70. XX w., w naszym kraju pojawiła się dopiero na początku XXI wieku. I od tamtej pory ilość biegaczy ciągle rośnie. Pomimo innych, falowych tendencji jak np. crossfit, to właśnie jogging wciąż zdobywa serca Polaków.