Polecane artykuły

  • 1

sobota, 01 marzec 2014 07:15

Oczyszczający i zdrowy dzień z kuchnią wegańską

Kuchnia wegańska Kuchnia wegańska

Powstaje coraz więcej restauracji, bistro oraz innych miejsc z wegańskim jedzeniem. Chętnie odwiedzacie takie lokale? Jesteście zwolenniczkami tego rodzaju kulinariów czy raczej przeciwniczkami takiego jedzenia oraz stylu życia? A może macie problem ze sprecyzowaniem, czym właściwie jest weganizm?

Warto na początku powiedzieć, że weganizm, to nie tylko sposób żywienia się z pominięciem składników pochodzących od zwierząt lecz także jedna z cech, która składa się na odpowiedni styl życia. Weganie nie używają kosmetyków ani ubrań powstałych z odzwierzęcych surowców, bojkotują także wszystkie produkty testowane na zwierzętach. Kuchnia wegańska opiera się na tych samych grupach pokarmowych co kuchnia wegetariańska, z wyłączeniem wszelkiego jedzenia nabiałowego. Podstawą diety wegańskiej są warzywa, owoce, zboża - najlepiej z pełnego przemiału, a także rośliny strączkowe. Wymienione powyżej produkty uzupełniają orzechy, nasiona i oleje roślinne. Dieta poprzez niską zawartość tłuszczów nasyconych jest pozbawiona nadmiernej ilości cholesterolu, co jest bardzo zdrowe. Jest również źródłem dużej ilości witamin, m. in. B1, B2, PP, kwasu foliowego, witaminy C, a także witaminy E.

Przedstawiamy łatwe wegańskie przepisy, które nie pozwolą nam być głodnym, a równocześnie oczyszczą nasz organizm. 

Na śniadanie proponujemy, wszystkim dobrze znaną, owsiankę. Będą nam potrzebne: płatki owsiane, suszone owoce, np. daktyle, żurawina, morele, jagody goji, świeże owoce (poza sezonem dobre będą mrożone, orzechy, przyprawy, np. cynamon, wanilia, siemie lniane (doskonale wspomaga trawienie!) oraz spoiwo czyli banan lub mleko sojowe. Płatki zalej gorącą wodą i odstaw na 5-6 minut aż napęcznieją. Dodaj suszone oraz świeże owoce, uzupełnij bakaliami. Mieszankę możesz przyprawić cynamonem i dodać siemię lniane, co bardzo polecam. Jeśli masz ochotę całość zalej mlekiem sojowym lub bananem (rozgnieć go widelcem, aby powstała odpowiednia konsystencja jako spoiwo płatków). Smacznego! Nie ma tu żadnych sztywnych reguł, mieszaj co lubisz i testuj nowe połączenia. Śniadanie robi się błyskawicznie, jest idealne do pracy i dodaje mnóstwo energii na cały dzień.

Obiad to zupa z soczewicy. Potrzebujemy: 2 marchewki , cebulę, puszkę pomidorów w zalewie bez żadnych ziół, szklankę zielonej soczewicy, ząbek czosnku , 1l bulionu warzywnego, szczyptę mielonego kminku, szczyptę chilli, oliwę z oliwek lub pestek dyni, sól oraz pieprz do smaku. Marchewki pokrój w plasterki, cebulę w piórka. Rozgrzej w garnku oliwę, zeszklij cebulę. Dodaj marchew i chwilę duś całość. Kiedy marchew będzie miękka wlej bulion warzywny. Podgrzewaj ok. 6-7 minut. Soczewicę przepłucz letnią wodą i dodaj do bulionu. Gotuj aż będzie miękka (ok. 25 minut). Dodaj teraz pomidory w puszcze, przeciśnięty czosnek, kminek, chilli oraz sól i pieprz do smaku. Gotuj krótką chwilę, aż soczewica będzie zupełnie miękka, a zupa delikatnie zgęstnieje. Posiłek idealny na chłodne zimowe dni!

Kolacja lekko ale pożywnie pod znakiem hummusa z warzywami. Potrzebujesz: puszkę ciecierzycy w zalewie, sezam lub pastę tahini (osobiście polecam sezam), 2 łyżki oliwy z oliwek, mały ząbek czosnku, sok z połowy cytryny oraz niewielką ilość soli (pamiętajmy, zatyka nerki!). Jeśli nie masz pasty tahini, możesz przygotować ją sama. Ziarna sezamu (6-7 łyżek) upraż na suchej patelni. Poczekaj aż sezam wystygnie i zmiksuj go na gładką masę z oliwą z oliwek. Dodaj czosnek, sok z cytryny, sól. Miksuj  całość dodając stopniowo ciecierzycę. Jeśli pasta będzie zbyt gęsta, możesz dodać trochę wody, lecz nie zbyt wiele. Gotowy hummus podawaj z, najlepiej ciepłym, pieczywem lub świeżymi warzywami, np. marchewką, selerem naciowym, papryką lub zielonym ogórkiem.

Czytany 926 razy

Artykuły powiązane

  • Rękawice lateksowe a objawy uczulenia Rękawice lateksowe a objawy uczulenia

    Lateks jest uniwersalnym materiałem, wykorzystywanym przede wszystkim przez pracowników służby zdrowia, dlatego też to u nich objawy alergii są najczęstsze. Czynnikiem powodującym uczulenia są rękawice lateksowe stosowane w placówkach zdrowotnych, jednakże reakcja alergiczna może wystąpić także przy kontakcie z prezerwatywami. Co niebezpiecznego kryje się w tym materiale oraz jak rozpoznać pierwsze objawy uczulenia na lateks?

  • Jak prawidłowo oczyszczać przestrzenie międzyzębowe? Jak prawidłowo oczyszczać przestrzenie międzyzębowe?

    Codzienna higiena jamy ustnej to obowiązkowa czynność wykonywana przez wszystkich z nas każdego dnia. Jednakże zwykłe szczotkowanie zębów to za mało. Nawet ich najdokładniejsze mycie nie zawsze pozwala bowiem dotrzeć w trudno dostępne miejsca naszej jamy ustnej, czyli tak zwane przestrzenie międzyzębowe, w których gromadzą się resztki pokarmów.

  • Jak nauczyć niemowlę pić z butelki? Jak nauczyć niemowlę pić z butelki?

    Zgodnie z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) dziecko powinno być karmione mlekiem matki wyłącznie w sposób naturalny do 6 miesiąca życia. Jednakże w niektórych przypadkach, związanych czy to z uwarunkowaniami zdrowotnymi, czy też wynikającymi przykładowo z konieczności podjęcia pracy, nauki przez kobietę zachodzi potrzeba zrezygnowania z karmienia piersią i zamiany na butelkę. Jak w bezpieczny i łagodny sposób przyzwyczaić maluszka do picia z butelki?

  • Wiosenne wzmocnienie Wiosenne wzmocnienie

    Transmisja na żywo offline na: https://youtube.com/Invexremedies

  • Poznaj smak bezglutenowych placuszków bananowych! Przepis bez jajek! Poznaj smak bezglutenowych placuszków bananowych! Przepis bez jajek!

    Masz ochotę na pożywne śniadanie? A może chcesz zabrać ze sobą do szkoły, pracy lub na uczelnię przekąskę, która nasyci Cię, a jednocześnie pozwoli na utrzymanie Twoich założeń dietetycznych?