Polecane artykuły

  • 1

piątek, 18 sierpień 2017 09:37

Magnez w naszym organizmie

Magnez to makroelement, który jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu ludzkiego. W kościach znajdujemy go około 50-60%, w mięśniach 27%, zaś w innych tkankach miękkich – 19%. We krwi jest to zaledwie 1%. Magnez to pierwiastek będący kofaktorem około 300 reakcji enzymatycznych.

 

Magnez – za co odpowiada?

Magnez zaraz po potasie, jest jednym z ważniejszych kationów wewnątrzkomórkowych. Odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Bierze udział w przemianie węglowodanów, białek i tłuszczów, a co za tym idzie, dostarcza energię do komórek nerwowych mózgu. Jest w stanie poprawić pamięć, jak i zadziałać uspokajająco, dzięki zmniejszaniu nadpobudliwości komórek nerwowych.

Spośród efektów jego działania warto wymienić zapobieganie nadmiernym skurczom włókien mięśniowych, jak i wspomaganie ich rozkurczu. Odpowiada zatem za prawidłowe funkcjonowanie mięśni. Tę samą rolę spełnia względem układu krążenia, bowiem reguluje ciśnienie krwi, jak i bierze udział w krzepnięciu krwi.

Niedobory magnezu i objawy

Stan niedoboru magnezu, który utrzymuje się przez dłuższy czas, wedle prowadzonych badań, sprzyja rozwojowi chorób cywilizacyjnych. Mowa przede wszystkim o miażdżycy i zwiększonym ryzyku rozwoju nowotworów.

Objawy sugerujące niedobór magnezu to bezsenność, nadmierne zmęczenie oraz rozdrażnienie. Często odczuwane są kołatania serca oraz powtarzające się skurcze mięśni czy też drganie powiek.

Nadmiar i skutki

Przedawkowanie magnezu to sytuacja dość rzadka, ponieważ im więcej jest go w organizmie, tym słabiej jest wchłaniany i za usuwanie jego nadmiaru odpowiadają nerki. Jeśli jednak zmagamy się z nudnościami, biegunkami, zawrotami głowy oraz trudnościami z oddychaniem, przyczyną może być jego nadmiar.

Uzupełnianie niedoborów

Naturalny sposób na uzupełnienie niedoborów to spożywanie surowych warzyw oraz owoców. Spożywanie pokarmów o wysokiej jego zawartości, jak chociażby produktów zbożowych. Znajdujemy go również w orzechach oraz owocach morza. W razie potrzeby można wspomóc się suplementacją.

27%, zaś w innych tkankach miękkich – 19%. We krwi jest to zaledwie 1%. Magnez to pierwiastek będący kofaktorem około 300 reakcji enzymatycznych.

Czytany 266 razy

Artykuły powiązane

  • Zegar aktywności narządów w medycynie chińskiej Zegar aktywności narządów w medycynie chińskiej

    Umiejętność czytania sygnałów, które wysyła nam organizm, jest bardzo ważna. Nie każdy ją posiada, ale spokojnie i bez problemów można się jej nauczyć. Narzędziem, które przyda się w takiej edukacji, jest np. zegar aktywności narządów.

  • Polska przychodnia Londyn – usługi medyczne na wysokim poziomie Polska przychodnia Londyn – usługi medyczne na wysokim poziomie

    Do niedawna wśród Polaków przebywających na Wyspach panowało przekonanie, że korzystanie z usług medycznych w Wielkiej Brytanii jest drogie. Co prawda w UK działa publiczna służba zdrowia, ale z powodu długich kolejek do lekarzy specjalistów, wiele osób decyduje się na prywatną opiekę lekarską.

  • Alergia – co pyli wiosną? Alergia – co pyli wiosną?

    Wszyscy cieszymy się wiosną – coraz dłuższymi dniami, wysoką temperaturą i chwilami spędzonymi na świeżym powietrzu. Tak długo wyczekiwana pora roku jest jednak trudnym czasem dla alergików, zwłaszcza tych uczulonych na roślinne alergeny wziewne. Które rośliny mogą wiosną wywoływać objawy alergii? Sprawdzamy!

  • Samoopalacze - jak je stosować by mieć piękną opaleniznę? Samoopalacze - jak je stosować by mieć piękną opaleniznę?

    Dobrze zaaplikowany samoopalacz pozwala uzyskać efekt naturalnej opalenizny bez potrzeby zażywania kilkugodzinnych kąpieli słonecznych i narażania skóry na szkodliwe działania promieni UV. Czym są te kosmetyki, jaki rodzaj wybrać i jak je stosować aby osiągnąć zadowalający rezultat?

  • Cynk - kiedy warto go suplementować? Cynk - kiedy warto go suplementować?

    Po różnego rodzaju suplementy diety coraz to częściej sięgają nie tylko osoby aktywne fizycznie i trenujące zawodowo, ale również Ci, którzy na co dzień ze sportem nie mają styczności. To sprawdzona droga do zdrowia, ponieważ nasz organizm potrzebuje wielu witamin i minerałów, których dzienne zapotrzebowanie nie zawsze jesteśmy w stanie pokryć samą dietą.