Polecane artykuły

  • 1
poniedziałek, 17 grudzień 2018 16:07

Jak wykorzystać fazy snu, aby codziennie budzić się wyspanym?

Każdy z nas obudził się kiedyś z uczuciem, jakby w ogóle nie zasnął. To dość częste zjawisko wynika z powszechnego braku znajomości sposobu, w jaki działa ludzki mózg.

Kładąc się do łóżka i ustawiając budzik nie myślimy o tym, kiedy dobrze byłoby się obudzić - ustawiamy po prostu najpóźniejszą możliwą godzinę. To błąd, który popełnia większość osób nie zaznajomionych z biologicznymi aspektami snu. Podczas snu nasz mózg wcale nie jest bezczynny - wielokrotnie przechodzimy między etapami zwanymi fazami snu. Fazy snu to po prostu krótsze lub dłuższe odcinki odpowiedzialne za regenerację ciała i mózgu. Nasz sen dzieli się na cztery fazy:

Faza 1 - Sen lekki

Faza 2 - Sen głęboki

Faza 3 - Sen głęboki

Faza REM - sen lekki - to właśnie w fazie REM w naszej głowie pojawiają się kolorowe sny,

Faza 4 - Sen głęboki

Co podział na sen lekki i głęboki oznacza dla nas? Fazy następują po sobie w kolejności 1-2-3-4-1-REM-1. Aby obudzić się wyspanym, wystarczy tak wyregulować długość snu, aby obudzić się w fazie snu lekkiego. Jak to zrobić?

Da się to obliczyć. Jeden cykl snu - czas, kiedy nasz mózg przechodzi przez wszystkie fazy - trwa około półtorej godziny. Obudzimy się wyspani tylko jeśli zakończymy nasz sen na początku lub końcu cyklu - tak jak na poniższym obrazku.

 

Dla przykładu, jeśli pójdziemy spać o godzinie 22, należy nastawić budzik na wielokrotność 1,5h - czyli w zależności od dostępnego na sen czasu 6h lub 7,5h. W ten sposób powinniśmy się obudzić wyspani - należy jednak pamiętać, że cykle snu mają różną długość u różnych ludzi. Aby uwzględnić tą zależność, codziennie oceniaj stopień wyspania w skali od 1-10, kontrolując jednocześnie czas, który przespałeś. W ten sposób zdobędziesz konkretną informację o długości swojego cyklu - i będziesz w stanie dostosować go tak, aby się wyspać!

Fazy snu a bezsenność

Fazy snu są z powodzeniem wykorzystywane w leczeniu bezsenności. W czasie trwania różnych faz, w naszym organizmie wytwarzane są związki chemiczne odpowiedzialne za dobry sen, takie jak np. melatonina. Uaktywnienie konkretnych faz pozwala wyregulować nasz senny cykl, co w konsekwencji zapobiega bezsenności. Aby uaktywnić konkretne fazy, używa się między innymi dźwięków i delikatnych impulsów elektrycznych - ale są to zabiegi przeprowadzane w profesjonalnych gabinetach medycznych, więc lepiej nie próbujcie tego w domu!

Czytany 216 razy

Artykuły powiązane

  • Czy szczoteczki manualne do zębów to dobra opcja? Czy szczoteczki manualne do zębów to dobra opcja?

    Tradycyjne szczoteczki do zębów, czyli inaczej szczoteczki manualne, mimo upływu lat nie tracą zainteresowania wśród ludzi. Choć z biegiem czasu na rynku pojawia się coraz to więcej modeli szczoteczek elektrycznych i innych to jednak szczoteczki tradycyjne takie, jak chociażby curaprox 5460 cieszą się nadal sporym zainteresowaniem.

  • Co na zmęczenie? Co na zmęczenie?

    Regenerująca dieta, sen, aromaterapia, dodające sił napoje, suplementy (np. solgar magnez) to tylko niektóre sposoby na regenerację organizmu, która jest wręcz niezbędna po ciężkim dniu. Poznaj jak działają te sposoby radzenia sobie ze zmęczeniem.

  • Jak poprawić smarowanie stawów? Jak poprawić smarowanie stawów?

    Chód, bieg, a nawet gryzienie – każda z tych czynności angażuje do działania stawy. W momencie, gdy sprawują się one bez zarzutu, rzadko kto zwraca uwagę na ich kondycję. Jednak w sytuacji pogorszenia się ich stanu, samodzielne funkcjonowanie staje się nie lada wyzwaniem.

  • Jak walczyć z żylakami? Jak walczyć z żylakami?

    Jeszcze niedawno pozbycie się żylaków było możliwe jedynie za pomocą poważnej operacji. W obecnych czasach stosuje się mało inwazyjne zabiegi, w których nie korzysta się już ze skalpela, tak więc nie budzą już one tyle grozy. Warto pamiętać, iż żylaki to sprawa, której nie należy bagatelizować, ponieważ są one nie tylko defektem kosmetycznym, ale i objawem choroby, którą powinno się zdiagnozować i leczyć.

  • Co zrobić gdy cały czas czuje się zmęczony? Co zrobić gdy cały czas czuje się zmęczony?

    Ciągłe uczucie zmęczenia może oznaczać pojawieniem się anemii. Jest to choroba, w której zaburzenia dotyczą czerwonych krwinek i ilości hemoglobiny będącej czerwonym barwnikiem krwi. Choroba ta jest niezwykle groźna dla serca oraz mózgu, tak więc przy pierwszych takich objawach należy niezwłocznie udać się do lekarza, który na początku zleci proste badanie krwi mające na celu wykrycia lub wykluczenia anemii.