Polecane artykuły

  • 1
środa, 06 marzec 2019 15:57

Jak przygotować się do wysiłku umysłowego?

Przygotowujesz się do sesji? Przed Tobą duży projekt w pracy? Dobre tłuszcze w diecie, dzienna porcja magnezu i dobre nawodnienie organizmu – oto klucz do sukcesu! Sprawdź, jak zapewnić sobie lepszą koncentrację i jak uzupełnić elektrolity, które możesz stracić po dużym wysiłku intelektualnym.

 

1. Przyjmuj kwasy omega 3 i 6

Są niezbędne do prawidłowej pracy mózgu. Gdy przyjmujesz ich za mało, możesz mieć problemy z pamięcią i trudniej jest Ci się skoncentrować. Dlatego w trakcie ważnego projektu w pracy czy egzaminów na uczelni, upewnij się, że masz ich właściwą ilość w diecie. Najlepszym źródłem kwasów omega-3 i omega-6 są tłuste ryby, awokado, orzechy i oleje roślinne.

2. Zadbaj o prawidłowy poziom magnezu

To niezwykle ważny pierwiastek, który bierze udział w pracy układu nerwowego. Jego obniżony poziom może sprzyjać poczuciu zmęczenia i problemom z koncentracją. Gorsza praca układu nerwowego może być też wynikiem obniżonego poziomu innego ważnego dla Twojego mózgu i całego organizmu elektrolitu - potasu. Czasem dochodzi do zmniejszenia ich poziomu w wyniku intensywnego wysiłku intelektualnego.

Jak uzupełnić elektrolity? Oba pierwiastki znajdziesz w wielu potrawach. Magnez jest w ciemnej czekoladzie, szpinaku, pestkach dyni czy pszenicy. Dobrym źródłem potasu są za to daktyle, awokado i suszone morele. Uzupełnienie w ten sposób obniżonego poziomu pierwiastków może jednak trochę potrwać. Ekspresowo zrobią to elektrolity do picia i napoje izotoniczne.

3. Nawadniaj organizm

Nieprawidłowe nawodnienie nie tylko skutkuje obniżonym poziomem elektrolitów, ale także zmęczeniem, osłabieniem czy sennością. A przecież właśnie tego chcesz uniknąć! Zatem czym nawodnić organizm?

Najlepiej wodą mineralną zawierającą dużo cennych minerałów, których nie ma woda źródlana. Jej zalecana ilość to 2 litry dziennie, ale przy zwiększonym wysiłku intelektualnym wypijaj ok. 3-4 l na dobę. Liczy się nie tylko ilość i rodzaj wody, ale także to, jak ją pijesz. Najlepiej nie robić tego przy posiłku i wypijać co godzinę szklankę wody. To pomaga zachować odpowiedni poziom nawodnienia. Niezbędnych pierwiastków dostarczą też soki warzywne i owocowe. Te ostatnie mają jednak za dużo cukru, aby pić je kilka razy dziennie.

Dobrym wyborem będą też: woda kokosowa, zielona herbata, napoje izotoniczne i rozpuszczalne elektrolity do picia. Duże ilości wody dostarczają też arbuzy, truskawki czy papryka.

4. Nie zapominaj o węglowodanach

To one są głównym paliwem dla Twojego mózgu. Chodzi oczywiście o dobre węglowodany złożone, które znajdziesz w zbożach pełnoziarnistych czy warzywach. To one - dostarczone do Twojego organizmu - stopniowo uwalniają energię, która starcza Ci na długie godziny pracy.

Sposobem na szybki zastrzyk energii są też tłuszcze jedzone przed wysiłkiem intelektualnym, ale Twój organizm szybciej je spala i po skończeniu zadania możesz czuć wyczerpanie. Wtedy pomocne mogą okazać się między innymi elektrolity do picia, które pomagają przywrócić wyższy poziom ważnych dla Twojego organizmu minerałów.

Bibliografia:

  1. medicalnewstoday.com
  2. medonet.pl
  3. mp.pl
Czytany 368 razy

Artykuły powiązane

  • Czy szczoteczki manualne do zębów to dobra opcja? Czy szczoteczki manualne do zębów to dobra opcja?

    Tradycyjne szczoteczki do zębów, czyli inaczej szczoteczki manualne, mimo upływu lat nie tracą zainteresowania wśród ludzi. Choć z biegiem czasu na rynku pojawia się coraz to więcej modeli szczoteczek elektrycznych i innych to jednak szczoteczki tradycyjne takie, jak chociażby curaprox 5460 cieszą się nadal sporym zainteresowaniem.

  • Co na zmęczenie? Co na zmęczenie?

    Regenerująca dieta, sen, aromaterapia, dodające sił napoje, suplementy (np. solgar magnez) to tylko niektóre sposoby na regenerację organizmu, która jest wręcz niezbędna po ciężkim dniu. Poznaj jak działają te sposoby radzenia sobie ze zmęczeniem.

  • Jak poprawić smarowanie stawów? Jak poprawić smarowanie stawów?

    Chód, bieg, a nawet gryzienie – każda z tych czynności angażuje do działania stawy. W momencie, gdy sprawują się one bez zarzutu, rzadko kto zwraca uwagę na ich kondycję. Jednak w sytuacji pogorszenia się ich stanu, samodzielne funkcjonowanie staje się nie lada wyzwaniem.

  • Jak walczyć z żylakami? Jak walczyć z żylakami?

    Jeszcze niedawno pozbycie się żylaków było możliwe jedynie za pomocą poważnej operacji. W obecnych czasach stosuje się mało inwazyjne zabiegi, w których nie korzysta się już ze skalpela, tak więc nie budzą już one tyle grozy. Warto pamiętać, iż żylaki to sprawa, której nie należy bagatelizować, ponieważ są one nie tylko defektem kosmetycznym, ale i objawem choroby, którą powinno się zdiagnozować i leczyć.

  • Co zrobić gdy cały czas czuje się zmęczony? Co zrobić gdy cały czas czuje się zmęczony?

    Ciągłe uczucie zmęczenia może oznaczać pojawieniem się anemii. Jest to choroba, w której zaburzenia dotyczą czerwonych krwinek i ilości hemoglobiny będącej czerwonym barwnikiem krwi. Choroba ta jest niezwykle groźna dla serca oraz mózgu, tak więc przy pierwszych takich objawach należy niezwłocznie udać się do lekarza, który na początku zleci proste badanie krwi mające na celu wykrycia lub wykluczenia anemii.