Polecane artykuły

  • 1

piątek, 23 marzec 2018 11:26

Melatonina – co to jest i do czego jest potrzebna?

Każdemu z nas zdarzyło się zarwać nockę i na pewno każdy z nas wie, jakie to miało konsekwencje. Ogólne zmęczenie, ból głowy i mięśni, brak energii i koncentracji, ale nawet rozdrażnienie i stany depresyjne. Jedna nieprzespana noc, a tyle negatywnych konsekwencji. Co, gdyby taki stan rzeczy powtarzał się częściej? Czasami problemy ze snem nie są naszą winą, przynajmniej nie bezpośrednią.

Szukamy wtedy sposobu jak szybko zasnąć. Co zrobić, gdy liczenie baranów nie przynosi efektów. Być może problem tkwi w nieodpowiednim poziomie melatoniny.

Co to jest melatonina?

Melatonina to hormon będący pochodną serotoniny, który umiejscowiony jest w szyszynce, która znajduje się w centralnej części mózgu. To ona głównie produkuje hormon snu, ale jest on tez wytwarzany przez siatkówkę. Przewód pokarmowy i szpik kostny. Melatonina reguluje biologiczny zegar, dzięki niej możemy spokojnie spać.

Melatonina odpowiada za regulacje rytmu snu, ale też ma wpływ na cykl rozrodczy. To także ona ma znaczenie w dojrzewaniu płciowym, dlatego też jest stosowana na problemy hormonalne. Odpowiada za zegar biologiczny więc wpływa nie tylko na dojrzewanie płciowe, ale też ogólny wygląd skóry i starzenie się ciała. Najczęściej jest ona jednak odpowiedzialna za leczenie bezsenności i tabletki, w których jest zawarta wpływają na regulację cyklu snu. Jest więc odpowiedzią na pytanie jak szybko zasnąć.

Plusy i minusy melatoniny

Zdrowy sen to jedno, a co za tym idzie prawidłowe funkcjonowanie całego organizmu niezmącone brakiem sił, rozdrażnieniem, czy złym samopoczuciem. Po drugie prawidłowe działanie gospodarki hormonalnej, która wpływa na cykl rozrodczy. Po trzecie – właściwy poziom melatoniny to dłuższa młodość widoczna na skórze, na której wolniej pojawiają się zmarszczki. Ponadto jednak melatonina ma jeszcze jeden bardzo ważny plus. Udowodniono, że ma ona właściwości przeciwutleniająco, a co znaczy, że przeciwdziała powstawaniu chorób nowotworowych.

Podstawowym minusem melatoniny tej zażywanej w tabletkach, jest brak fazy snu REM, która odpowiada przede wszystkim za regenerację układu nerwowego oraz porządkowanie pamięci.

Dlaczego poziom melatoniny jest zaburzony?

Stężenie melatoniny w organizmie, tej naturalnej, zależne jest od wieku. Najwięcej mają jej noworodki, najmniej osoby starsze. Prawidłowy, niezakłócony sen pozwala ją utrzymywać w prawidłowej ilości. Minimum sześciogodzinny sen przyczynia się do tego, że nie odczujesz jej braku i przez to negatywnych skutków zdrowotnych.

Dlaczego u osób, u których stężenie melatoniny powinno być prawidłowe dochodzi do niedoborów i przez to problemów ze snem, koncentracją i ogólnymi problemami ze snem? Powód jest prosty – to sami często doprowadzamy do jej obniżenia, przede wszystkim przez częste zarywanie nocy, chodzenie spać o różnych godzinach, za krótki sen, częste podróże, czy używki – zwłaszcza papierosy i alkohol w nadmiernych ilościach. Wiedząc już, jakie plusy ma naturalna melatonina, ale także ta w rozsądnych ilościach przyjmowana w tabletkach, nie warto zakłócać jej prawidłowego wzrostu i równowagi, przez powtarzające się błędy, które doprowadzają organizm do wyniszczenia i wymęczenia. Jak szybko zasnąć? Dbaj o siebie i swój rytm dnia i snu.

Czytany 397 razy

Artykuły powiązane

  • Zegar aktywności narządów w medycynie chińskiej Zegar aktywności narządów w medycynie chińskiej

    Umiejętność czytania sygnałów, które wysyła nam organizm, jest bardzo ważna. Nie każdy ją posiada, ale spokojnie i bez problemów można się jej nauczyć. Narzędziem, które przyda się w takiej edukacji, jest np. zegar aktywności narządów.

  • Polska przychodnia Londyn – usługi medyczne na wysokim poziomie Polska przychodnia Londyn – usługi medyczne na wysokim poziomie

    Do niedawna wśród Polaków przebywających na Wyspach panowało przekonanie, że korzystanie z usług medycznych w Wielkiej Brytanii jest drogie. Co prawda w UK działa publiczna służba zdrowia, ale z powodu długich kolejek do lekarzy specjalistów, wiele osób decyduje się na prywatną opiekę lekarską.

  • Alergia – co pyli wiosną? Alergia – co pyli wiosną?

    Wszyscy cieszymy się wiosną – coraz dłuższymi dniami, wysoką temperaturą i chwilami spędzonymi na świeżym powietrzu. Tak długo wyczekiwana pora roku jest jednak trudnym czasem dla alergików, zwłaszcza tych uczulonych na roślinne alergeny wziewne. Które rośliny mogą wiosną wywoływać objawy alergii? Sprawdzamy!

  • Cynk - kiedy warto go suplementować? Cynk - kiedy warto go suplementować?

    Po różnego rodzaju suplementy diety coraz to częściej sięgają nie tylko osoby aktywne fizycznie i trenujące zawodowo, ale również Ci, którzy na co dzień ze sportem nie mają styczności. To sprawdzona droga do zdrowia, ponieważ nasz organizm potrzebuje wielu witamin i minerałów, których dzienne zapotrzebowanie nie zawsze jesteśmy w stanie pokryć samą dietą.

  • Prozdrowotne właściwości oleju z wiesiołka Prozdrowotne właściwości oleju z wiesiołka

    Prozdrowotnych właściwości oleju z wiesiołka nie sposób zliczyć, jednakże jedno jest pewne: to wyjątkowy produkt dla utrzymania zdrowia wszystkich kobiet! Poznajmy bliżej właściwości oraz zastosowanie oleju z wiesiołka, ponieważ jego włączenie do codziennej rutyny bez wątpienia przyniesie każdemu z nas wiele korzyści.