Polecane artykuły

  • 1

piątek, 21 lipiec 2017 12:50

Dieta kobiety karmiącej piersią. Co powinnaś o niej wiedzieć?

Dieta kobiety karmiącej to temat wokół którego narosło wiele mitów i legend, zwykle nie pozwalających spokojnie zasnąć wszystkim młodym mamom. Kiedy decydujesz się na karmienie piersią, czujesz, że spoczywa na Tobie ogromna odpowiedzialność. Mimo że Twoje dziecko jest już osobnym organizmem, nadal ma na nie wpływ to, co jesz i pijesz. Prawda jest taka, że w niewielkich ilościach, możemy jeść niemal wszystko. Jest tylko kilka potraw, których należy unikać i kilka zasad, których należy przestrzegać.

 

Dieta karmiącej mamy - ogólne zalecenia. Karmienie dziecka a dzienne zapotrzebowanie energetyczne

Dieta młodej mamy, która zdecydowała się na karmienie swojej pociechy piersią, nie powinna stanowić rewolucyjnej zmiany w jej życiu. Aby poznać kilka prostych porad, zajrzyj na blog Mamatu, gdzie znajdziesz również ubrania do karmienia piersią. Na dobrą sprawę wystarczy po prostu utrzymać dobre nawyki i przyzwyczajenia z czasu ciąży. Oczywiście, biorąc pod uwagę fakt, że średnie dzienne zapotrzebowanie energetyczne kobiety w ciąży wynosi 500 kcal więcej niż podczas standardowej diety. Oznacza to, że każdego dnia powinnaś spożyć posiłki o łącznej wartości energetycznej wynoszącej około 2500 kcal. Zwiastuje to dwie dodatkowe kanapki czy też miskę orzechów spałaszowaną zaraz przed snem. Najważniejsze, aby dieta karmiącej mamy była bogata i urozmaicona. Na talerzu powinny pojawić się zarówno owoce i warzywa, nabiał, produkty zbożowe, mięso a także jajka i ryby! Tak zróżnicowany jadłospis zapewni komplet minerałów i substancji odżywczych zarówno tobie jak i maluszkowi. Oczywiście, jest kilka produktów, które charakteryzują się wyższą zawartością pożądanych składników a także nieliczne artykuły, które na czas karmienia piersią powinnyśmy skreślić z żywieniowych nawyków. Obie te grupy scharakteryzowane zostały w dalszej części tekstu.

Czego potrzebuje organizm kobiety karmiącej piersią?

Niektóre substancje, które są maluszkowi niezbędne, w mleku pojawiają się jedynie za sprawą naszych nawyków żywieniowych. Dlatego tak ważne jest pamiętanie o nich przy planowaniu własnego jadłospisu karmiącej mamy. Mowa tu, między innymi, o składnikach takich, jak:

Jod

Stężenie jodu w mleku jest bezpośrednio zależne od diety karmiącej mamy. Ten składnik mineralny ma ogromne znaczenie w procesach metabolicznych, a więc przemianach białek czy tłuszczów, wpływa na niezakłócony rozwój kości, mózgu i układu nerwowego, pozwala utrzymać prawidłowy bilans cieplny i bierze udział we wszelkich procesach energetycznych organizmu. Niedobory jodu bardzo szybko się uzupełniają, jeśli tylko zadbamy o odpowiednią dietę. W ten składnik odżywczy bogate są między innymi owoce morza, krewetki, pieczone ziemniaki, dorsz, piersi z indyka, jogurty naturalne oraz żurawina.

Cynk

W procesach laktacyjnych szczególne zapotrzebowanie na cynk wykazują zwłaszcza weganki i wegetarianki. W tym przypadku na niewiele zda się krótkoterminowa suplementacja - cynk musi być uzupełniany systematycznie. Odpowiada on bowiem za prawidłowy przyrost masy ciała naszego malucha, ma również ogromne znaczenie w profilaktyce chorób serca. Cynk dostarczymy swojemu organizmowi spożywając między innymi ostrygi, mięso wieprzowe i wołowe, jagnięcinę, krewetki, czosnek oraz nasiona dyni i kakao.

Kwasy tłuszczowe omega-3

Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT) to substancje biorące udział w procesach odpowiedzialnych za pracę każdej naszej komórki. Najważniejszym związkiem tłuszczowym tych kwasów jest DHA, który wpływa na poprawne widzenie i bierze udział w procesach transportu danych pomiędzy komórkami nerwowymi organizmu. Dla rozwijającego się maluszka kwasy DHA są niezbędne dla niezakłóconego rozwoju intelektualnego, wyrobienia sprawnej koordynacji ruchowej oraz rozwinięcia koncentracji. Kwasy omega-3 obecne są głównie w tłustych rybach morskich i tranie. Karmiące mamy powinny wprowadzić do swojej diety makrele, halibuty, sardynki, dorsze czy nasze polskie… śledzie! Nadadzą się także orzechy włoskie, owoce morza, awokado i siemię lniane.

Witamina B12 - n

Na niedobory tej witaminy cierpią szczególnie weganki oraz kobiety ze zdiagnozowaną anemią. Jej braki można łatwo uzupełnić dzięki zmianie diety lub odpowiednio przeprowadzonej suplementacji, gdyż witamina B12 należy do substancji łatwo rozpuszczalnych w wodzie. Jest ona niezbędna w procesie produkcji czerwonych krwinek, wzmaga także prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Stanowi ochronę przed niedokrwistością i wpływa na procesy związane z koncentracją, łatwością uczenia się oraz równowagą emocjonalną. Jej niedobór może doprowadzić do anemii, zaburzeń widzenia i braku apetytu. Bogate złoża witaminy B12 znajdują się w rybach: tuńczyku, łososiu, sardynkach, wątróbce, jajkach, twarogu i serze. Weganie również mają swoje źródła witaminy B12: algi i wodorosty, komosę ryżową, amarantus czy spirulinę.

Witamina A - s

Stan witaminy A u dziecka zależny jest od jej ilości dostarczanych maluchowi w czasie ciąży. Najwięcej przyswajane jest podczas ostatniego trymestru ciąży, dlatego wcześniaki mogą wymagać dodatkowej suplementacji. Witamina A to substancja niezwykle istotna dla prawidłowego działania układu immunologicznego i niezakłóconego wzrostu komórek. Ponadto usprawnia narząd wzroku. Witamina A dzieli się na retinoidy, czyli witaminę A pochodzącą z produktów zwierzęcych oraz beta-karoten pochodzenia roślinnego. Niedobór witaminy A zwiastuje problemy skórne (podrażnienia, odparzenia, rogowacenie lub świąd), podrażnienie śluzówek oka czy matowienie włosów. Bogatymi źródłami witaminy są warzywa: słodkie ziemniaki, marchewka, dynia, słodka papryka i jarmuż a także tuńczyk, mango i brzoskwinie.

Publikacja: insane.agency

Czytany 291 razy

Artykuły powiązane

  • Rękawice lateksowe a objawy uczulenia Rękawice lateksowe a objawy uczulenia

    Lateks jest uniwersalnym materiałem, wykorzystywanym przede wszystkim przez pracowników służby zdrowia, dlatego też to u nich objawy alergii są najczęstsze. Czynnikiem powodującym uczulenia są rękawice lateksowe stosowane w placówkach zdrowotnych, jednakże reakcja alergiczna może wystąpić także przy kontakcie z prezerwatywami. Co niebezpiecznego kryje się w tym materiale oraz jak rozpoznać pierwsze objawy uczulenia na lateks?

  • Jak prawidłowo oczyszczać przestrzenie międzyzębowe? Jak prawidłowo oczyszczać przestrzenie międzyzębowe?

    Codzienna higiena jamy ustnej to obowiązkowa czynność wykonywana przez wszystkich z nas każdego dnia. Jednakże zwykłe szczotkowanie zębów to za mało. Nawet ich najdokładniejsze mycie nie zawsze pozwala bowiem dotrzeć w trudno dostępne miejsca naszej jamy ustnej, czyli tak zwane przestrzenie międzyzębowe, w których gromadzą się resztki pokarmów.

  • Jak nauczyć niemowlę pić z butelki? Jak nauczyć niemowlę pić z butelki?

    Zgodnie z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) dziecko powinno być karmione mlekiem matki wyłącznie w sposób naturalny do 6 miesiąca życia. Jednakże w niektórych przypadkach, związanych czy to z uwarunkowaniami zdrowotnymi, czy też wynikającymi przykładowo z konieczności podjęcia pracy, nauki przez kobietę zachodzi potrzeba zrezygnowania z karmienia piersią i zamiany na butelkę. Jak w bezpieczny i łagodny sposób przyzwyczaić maluszka do picia z butelki?

  • Wiosenne wzmocnienie Wiosenne wzmocnienie

    Transmisja na żywo offline na: https://youtube.com/Invexremedies

  • Poznaj smak bezglutenowych placuszków bananowych! Przepis bez jajek! Poznaj smak bezglutenowych placuszków bananowych! Przepis bez jajek!

    Masz ochotę na pożywne śniadanie? A może chcesz zabrać ze sobą do szkoły, pracy lub na uczelnię przekąskę, która nasyci Cię, a jednocześnie pozwoli na utrzymanie Twoich założeń dietetycznych?