Polecane artykuły

  • 1

wtorek, 09 kwiecień 2019 11:48

Co to jest mikrobiom i jak wpływa na nasze zdrowie?

Żyjące w jelitach bakterie, tzw. mikrobiom, mają wpływ na większość procesów, które zachodzą w organizmie. Sprawdź, jak wspomagać florę jelitową, aby zachować dobre bakterie.

W jelitach każdego człowieka żyją miliony dobrych bakterii, tak zwany mikrobiom, który ma wpływ na pracę całego organizmu. Wspomaga prawidłowe trawienie i chroni układ pokarmowy przed wnikaniem toksyn. Zmniejszenie ilości tych dobrych bakterii może wiązać się z pogorszeniem samopoczucia. U zdrowego człowieka mikrobiom działa sprawnie, ale są sytuacje, gdy dochodzi do jego zaburzenia.

Co osłabia mikrobiom jelitowy?

Do zmniejszenia ilości dobrych bakterii w jelitach może dochodzić w wyniku jedzenia przetworzonych potraw, zwłaszcza dużej ilości cukru czy produktów mącznych. Przyczyną może być też picie dużych ilości alkoholu, silny stres, stany zapalne czy osłabienie organizmu. Bardzo częstym powodem jest antybiotykoterapia, nawet krótkotrwała, po której mikrobiom jelitowy dochodzi do siebie przez długi okres.

Mikrobiom może się łatwo osłabiać u dzieci do trzeciego roku życia, które nie mają jeszcze w pełni ukształtowanej flory. A także u kobiet w ciąży, których organizm przeżywa prawdziwą rewolucję hormonalną. Właśnie dlatego ich jelita wymagają dodatkowego wsparcia.

Jak wspierać dobre bakterie jelitowe?

Możesz zrobić to na kilka sposobów. Po pierwsze dietą bogatą w naturalne probiotyki. Znajdziesz je w kiszonkach, fermentowanych produktach sojowych, kefirach, jogurtach probiotycznych czy kwasie chlebowym. Ich doskonałym źródłem jest też niezwykle popularny napój kombucha. Dodatkowo, aby wzmacniać mikrobiom, warto jeść potrawy bogate w prebiotyki, czyli pokarm, którym żywią się bakterie jelitowe. Prebiotyki znajdziesz między innymi w bananach, pszenicy, cebuli, czosnku, ziemniakach oraz ryżu.

Czasem jednak sama dieta może okazać się niewystarczająca, aby szybko przywrócić jelitom równowagę. Może się tak zdarzyć np. po antybiotykoterapii. Wtedy lepiej przyjmować suplement probiotyczny z kilkoma szczepami bakterii probiotycznych, głównie z grup Lactobacillus czy Bifidobacterium.

Dobry probiotyk dla dziecka, zwłaszcza dla niemowlaka, powinien być zupełnie inny, niż ten dla dorosłych. Najlepiej, aby zawierał wyłącznie dobrze przebadane szczepy bakterii, takie jak Lactobacillus rhamnosus GG. Tego typu probiotyk niemowlak może przyjmować bezpiecznie nawet przez bardzo długi czas, ale warto skonsultować się z pediatrą, zanim zdecydujesz się na suplementację.

Bibliografia:

  1. „Zadbaj o równowagę mikroflory jelitowej” Gerard E. Mullin
  2. dietaeliminacyjna.pl
  3. medonet.pl

Czytany 333 razy

Artykuły powiązane

  • Zegar aktywności narządów w medycynie chińskiej Zegar aktywności narządów w medycynie chińskiej

    Umiejętność czytania sygnałów, które wysyła nam organizm, jest bardzo ważna. Nie każdy ją posiada, ale spokojnie i bez problemów można się jej nauczyć. Narzędziem, które przyda się w takiej edukacji, jest np. zegar aktywności narządów.

  • Polska przychodnia Londyn – usługi medyczne na wysokim poziomie Polska przychodnia Londyn – usługi medyczne na wysokim poziomie

    Do niedawna wśród Polaków przebywających na Wyspach panowało przekonanie, że korzystanie z usług medycznych w Wielkiej Brytanii jest drogie. Co prawda w UK działa publiczna służba zdrowia, ale z powodu długich kolejek do lekarzy specjalistów, wiele osób decyduje się na prywatną opiekę lekarską.

  • Alergia – co pyli wiosną? Alergia – co pyli wiosną?

    Wszyscy cieszymy się wiosną – coraz dłuższymi dniami, wysoką temperaturą i chwilami spędzonymi na świeżym powietrzu. Tak długo wyczekiwana pora roku jest jednak trudnym czasem dla alergików, zwłaszcza tych uczulonych na roślinne alergeny wziewne. Które rośliny mogą wiosną wywoływać objawy alergii? Sprawdzamy!

  • Cynk - kiedy warto go suplementować? Cynk - kiedy warto go suplementować?

    Po różnego rodzaju suplementy diety coraz to częściej sięgają nie tylko osoby aktywne fizycznie i trenujące zawodowo, ale również Ci, którzy na co dzień ze sportem nie mają styczności. To sprawdzona droga do zdrowia, ponieważ nasz organizm potrzebuje wielu witamin i minerałów, których dzienne zapotrzebowanie nie zawsze jesteśmy w stanie pokryć samą dietą.

  • Prozdrowotne właściwości oleju z wiesiołka Prozdrowotne właściwości oleju z wiesiołka

    Prozdrowotnych właściwości oleju z wiesiołka nie sposób zliczyć, jednakże jedno jest pewne: to wyjątkowy produkt dla utrzymania zdrowia wszystkich kobiet! Poznajmy bliżej właściwości oraz zastosowanie oleju z wiesiołka, ponieważ jego włączenie do codziennej rutyny bez wątpienia przyniesie każdemu z nas wiele korzyści.