Polecane artykuły

  • 1

poniedziałek, 02 październik 2017 08:46

Jem dla dwojga, nie za dwoje

Wszystkie przyszłe mamy wiedzą, że w ciąży trzeba jeść lepiej. Ale czy dla każdej z nich „lepiej” oznacza to samo? Jak wynika z raportu przeprowadzonego na zlecenie marki Folik Mama „Polki wiedzą, o co zadbać planując ciążę" zdecydowana większość pań (92%) uważa, że jedzenie ma służyć mamie i dziecku.

Dieta przyszłej mamy to dieta „dla dwojga”. Wciąż jednak 17% pytanych zgadza się z opinią, że w ciąży kobieta powinna jeść za dwoje. Często niesety oznacza to dwa razy więcej jedzenia na talerzu, czyli zbyt dużo kalorii, a nierzadko, także bezwartościowych cukrów.

Rośnie brzuszek, rosną potrzeby

Witaminy i składniki mineralne są kluczowe zarówno dla kobiety, jak i jej dziecka – ich niedobór może odbić się niekorzystnie na stanie zdrowia obojga. Zdaniem respondentek, kwas foliowy jest najistotniejszy w ciąży – aż 89%2 uważa,, że jest on w tym czasie szczególnie potrzebny. Jest bowiem najważniejszą substancją odżywczą w pierwszych 12 tygodniach ciąży, a także na etapie planowania macierzyństwa. Kwas foliowy znajdziemy m.in. w: liściastych zielonych warzywach, pomidorach, papryce, pomarańczach i roślinach strączkowych. Jednak nawet najlepiej zbilansowana dieta w ciąży (i kilka miesięcy przed nią) nie zaspokoi potrzeb mamy i dziecka. Dlatego konieczna jest suplementacja – warto wiedzieć, że kwas foliowy zawarty w kapsułkach jest lepiej przyswajalny niż ten z naturalnych źródeł. Dawka rekomendowana przez lekarzy to 0,4 mg kwasu foliowego dziennie co najmniej miesiąc przed planowaną ciążą, nie krócej jednak niż do 12. tygodnia ciąży. Do substancji szczególnie ważnych podczas 9 miesięcy należą także: kwasy DHA, wapń, witamina D3, magnez i jod.

Każdy trymestr to nowe wyzwania

W pierwszym trymestrze ciąży powstają najważniejsze organy wewnętrzne, intensywnie rozwija się mózg i cały układ nerwowy. Potrzebują budulca, czyli głównie niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (np. tłuste ryby morskie ze sprawdzonego źródła, nasiona i orzechy, a także oleje roślinne). Rośnie też zapotrzebowanie na wartościowe białko (czyli chude mięso i ryby, chudy nabiał, strączkowe warzywa), a także na dobre węglowodany i witaminy z grupy B (głównie pełne ziarna zbóż, kasze). Organizm kobiety już dużo wcześniej potrzebuje więcej kwasu foliowego, witaminy D (tłuste ryby morskie, tran), witaminę C (cytrusy, czarne porzeczki, kiwi, kapusta, czerwona papryka, natka pietruszki).

W drugim trymestrze doskonalą się zmysły, m.in. zmysł smaku. Dlatego im bardziej różnorodna dieta mamy, aromatyczne i dobrze doprawione dania, tym większa szansa, że dziecko wyrośnie na smakosza. Nadal intensywnie rozwija się mózg (stąd zapotrzebowanie m.in. na kwasy omega-3 i DHA). Właśnie teraz dziecko magazynuje zapasy żelaza na pierwsze miesiąca życia po przyjściu na świat, a organizm mamy musi wyprodukować większą objętość krwi – wrato więc zwiększyć w codziennej diecie produkty bogate w żelazo: mięso, ryby i żółtka jajek. Od drugiego trymestru gwałtownie rośnie także zapotrzebowanie na magnez. Jest efektem procesu tworzenia się nowych tkanek łożyska i płodu i wynosi ok. 400 mg na dobę. Najlepiej, jeśli jest ono zaspokajane przez dietę bogatą w orzechy, ziarna, nasiona i rośliny strączkowe, jednak w niektórych wypadkach należy uzupełnić magnez suplementami. Dobrym źródłem magnezu jest także kakao, a więc i gorzka czekolada.

Natomiast trzeci trymestr to czas, kiedy dziecko szybko rośnie i wzmacnia się szkielet. Stąd większe zapotrzebowanie na wapń, fosfor, witaminę D. Warto jeść więcej nabiału, soi i fasoli, orzechów laskowych i migdałów, a także brokułów, malin, cytrusów, suszonych fig.

Jeść lepiej, czyli jak?

Dieta przyszłej mamy powinna dostarczać pełnowartościowych składników odżywczych,
witamin i składników mineralnych. Gwarantują one dziecku prawidłowy rozwój, a jego mamie – dobrą kondycję i samopoczucie. Pomagają też w powrocie do smukłej sylwetki po porodzie. Dlatego dbaj o to, by w codziennym menu znalazły się wszystkie wymienione powyżej składniki diety.

Powinnaś pamiętać, że zmiana w odżywianiu dotyczy przede wszystkim jakości, a nie wielkości posiłków. W pierwszym trymestrze zapotrzebowanie na kalorie w ogóle się nie zmienia,
a w kolejnych tylko nieznacznie rośnie (od 300 do 500 kcal dziennie).

Jeśli na przykład przed ciążą ważyłaś 56 kg i prowadziłaś niezbyt aktywny ryb życia, potrzebujesz każdego dnia:
w I trymestrze ciąży: 1800 kcal
w II trymestrze ciąży: 1800 kcal + ok. 350 kcal = 2150 kcal
w III trymestrze ciąży: 1800 kcal + 480 kcal = 2280 kcal

Wyjątkowy pierwszy trymestr

 

Folik Mama Pierwszy Trymestr to suplement diety dla kobiet do 13. tygodnia ciąży, zawierający składniki, które trudno uzupełnić za pomocą codziennej diety. Należą do nich: kwas foliowy, jod i kwas tłuszczowy DHA (nienasycony kwas tłuszczowy omega-3).

Producent: GEDEON RICHTER POLSKA Sp. z o.o.,

Cena: 60 kapsułek/ ok. 22 zł

Drugi i trzeci trymestr oraz okres karmienia – rosną potrzeby mamy i dziecka

Folik Mama Drugi, Trzeci trymestr i laktacja to suplement diety dla kobiet w ciąży od 14. do 40. tygodnia ciąży i w okresie karmienia piersią, zawierający składniki, które trudno uzupełnić za pomocą codziennej diety. Należą do nich: kwas foliowy, jod, kwas tłuszczowy DHA (nienasycony kwas tłuszczowy omega-3), magnez i witamina D.

Producent: GEDEON RICHTER POLSKA Sp. z o.o.,

Cena: 60 kapsułek/ ok. 22 zł

Tylko to, co niezbędne!

Kwas foliowy pełni istotną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu naszego organizmu.
Jest on niezwykle ważnym elementem codziennej diety, który trudno uzupełniać z pożywienia.

Czytany 184 razy

Artykuły powiązane

  • Jak przygotować się do wysiłku umysłowego? Jak przygotować się do wysiłku umysłowego?

    Przygotowujesz się do sesji? Przed Tobą duży projekt w pracy? Dobre tłuszcze w diecie, dzienna porcja magnezu i dobre nawodnienie organizmu – oto klucz do sukcesu! Sprawdź, jak zapewnić sobie lepszą koncentrację i jak uzupełnić elektrolity, które możesz stracić po dużym wysiłku intelektualnym.

  • Osłona przy antybiotyku dla dorosłych Osłona przy antybiotyku dla dorosłych

    Jest niezwykle ważna, bo pomaga zachować dobrą mikroflorę jelit. Sprawdź, dlaczego warto przyjmować probiotyk przy antybiotyku.

  • Leczenie tlenem - wskazania, przebieg i działanie Leczenie tlenem - wskazania, przebieg i działanie

    Leczenie tlenem, czyli tlenoterapia, to terapia polegająca na podaniu dużego stężenia tlenu we wdychanym przez pacjenta powietrzu pod zwiększonym ciśnieniem hiperbarycznym, które może osiągnąć wysokość nawet trzy razy wyższą niż ciśnienie atmosferyczne. Jest ona przeprowadzana w specjalnie do tego celu stworzonej komorze hiperbarycznej.

  • Krwiak – jak powstaje i jak przyspieszyć jego leczenie Krwiak – jak powstaje i jak przyspieszyć jego leczenie

    Krwiak jest to wynaczyniona krew z uszkodzonych naczyń krwionośnych. Może powstać w każdym organie naszego ciała, ale dzisiaj skupimy się na krwiakach podskórnych. Najczęściej powstają one na skutek uderzenia, upadku lub zmiażdżenia. Są widoczne na skórze jako fioletowe, zielone lub żółte obszary. W zależności od siły urazu, mają różną wielkość. Bywają bardzo bolesne, często towarzyszy im obrzęk, ocieplenie skóry oraz tkliwość.

  • Owoce wspomagające odporność Owoce wspomagające odporność

    Zima to czas, gdy męczą nas grypy i przeziębienia, a chcąc je szybko wyleczyć, musimy przyjmować agresywne leki. Warto jednak zadbać o to, by chorować jak najmniej. Jak to zrobić? Dobrze przygotujmy się do zimy, by nasz system odpornościowy był w dobrej formie i radził sobie z wirusami. Co robić? Jedzmy zdrową żywność, owoce, które podnoszą odporność organizmu. Jeśli podejrzewamy, że jemy ich za mało i nie bardzo mamy pomysł na to, by jeść więcej, kupmy produkt zawierający wyciąg z owoców.