niedziela, kwiecień 14, 2024
sobota, 28 styczeń 2023 12:13

Co warto wiedzieć o tabletkach na koncentrację?

tabletki na koncentrację tabletki na koncentrację pixabay

Problemy z koncentracją nie należą do rzadkości i nie dotyczą tylko seniorów. Skarżą się na nie coraz młodsze osoby, często nadmiernie zestresowane oraz przepracowane.

W takiej sytuacji pewnym wsparciem mogą być tabletki na koncentrację bez recepty, czyli preparaty najczęściej ziołowe, wspierające prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Co warto o nich wiedzieć i kiedy po nie sięgnąć?

Jakie są przyczyny problemów z koncentracją?

Aby skutecznie walczyć z takimi problemami, warto poznać ich przyczyny. W przypadku osób młodych najczęstsze powody to niedostateczne nawodnienie, nieprawidłowa dieta, brak aktywności fizycznej, a także niewystarczająca podaż różnego rodzaju mikro oraz makroskładników. Przyczyną może być dodatkowo bezsenność, która według statystyk dotyka nawet 30 proc. populacji w naszym kraju, a także wspomniany wcześniej stres i przepracowanie.

Powody mogą być też jednak zdecydowanie poważniejsze i wymagające kompleksowej konsultacji lekarskiej. Za problemy z koncentracją nierzadko bowiem odpowiada m.in. schizofrenia oraz depresja, a także guzy mózgu. Jeśli więc taki objaw przedłuża się, to nie można go ignorować.

Co zawierają tabletki na koncentrację bez recepty?

Jeśli podejrzewamy, że przyczyną problemów jest styl życia, to pewnym wsparciem mogą być tabletki na koncentrację. Najczęściej są to suplementy diety bogate w witaminy, minerały oraz składniki roślinne, wspierające funkcje poznawcze

Przykładem jednej z takich roślin jest miłorząb japoński, czyli inaczej Ginko biloba. W jej liściach jest ponad 60 substancji bioaktywnych, które mają korzystny wpływ na działanie komórek nerwowych. Potwierdzają to badania wskazujące, że miłorząb japoński może poprawiać krążenie krwi w mózgu, dzięki czemu neurony są lepiej odżywione. Po suplementy z tą rośliną chętnie sięgają więc osoby w okresie intensywnej nauki.

Tabletki na koncentrację często mają też w składzie żeń-szeń. Może on wpływać na ośrodkowy układ nerwowy, wspierając procesy zapamiętywania oraz właśnie koncentrację. Oczywiście nie jest to jedyna jego zaleta, uznaje się bowiem, że dodatkowo obniża poziom złego cholesterolu oraz zapobiega osteoporozie.

Jakie witaminy i minerały wspierają koncentrację?

Okazuje się, że wpływ na utrzymanie koncentracji mają także witaminy oraz minerały. Najlepszym sposobem na ich dostarczenie jest oczywiście dieta, choć zdarzają się okresy zwiększonego zapotrzebowania, gdy wsparciem w tym zakresie mogą być tabletki na pamięć i koncentrację dostępne bez recepty. O jakie dokładnie składniki chodzi?

Kluczowe są zwłaszcza witaminy z grupy B, takie jak tiamina, czyli witamina B1. Wspiera ona przekazywanie impulsów nerwowych, a jej niedobór może doprowadzić nawet do zaniku otoczki mielinowej neuronów. Ważna jest też niacyna, czyli witamina B5. Bez niej stajemy się bardziej nadpobudliwi oraz nerwowi, co zdecydowanie nie sprzyja koncentracji organizmu.

Nie można zapomnieć dodatkowo o witaminie B12, którą muszą suplementować weganie. Wspiera ona procesy uczenia się, zapamiętywania oraz właśnie koncentracji, jest więc absolutnie kluczowa w diecie.

Co natomiast, jeśli chodzi o minerały? To przede wszystkim magnez, którego działanie wspiera pracę pamięci krótkotrwałej oraz długotrwałej, a także korzystnie wpływa na koncentrację. Aktywuje on również połączenia neuronów w mózgu oraz poprawia aktywność neuroprzekaźników. Jest więc sposobem na wydajniejszą pracę mózgu w sytuacjach stresowych oraz zwiększonej aktywności intelektualnej, np. podczas sesji egzaminacyjnej lub trudniejszych momentów w pracy.

Kłopotów z koncentracją nigdy nie należy ignorować, utrudniają one bowiem nie tylko codzienne funkcjonowanie, ale i mogą stanowić symptom poważnych chorób.