wtorek, maj 28, 2024
poniedziałek, 27 wrzesień 2021 17:37

Kawa w ciąży – niewinna przyjemność czy ryzyko dla dziecka?

kawa w ciąży kawa w ciąży pixabay

Dla niejednej z nas nieodzownym elementem poranka jest filiżanka gorącej kawy. Czarny płyn pozwala nabrać energii na nowy dzień i z zapałem zabrać się do pracy.

Niektórzy nie wyobrażają sobie bez niej wstania z łóżka, a co dopiero dalszego działania. Co jednak, jeśli spodziewamy się dziecka? Czy kawa w ciąży to dobry pomysł? Czy nie wpłynie na zdrowie płodu? Jeśli nie możemy jej pić, to czym ją zastąpić? Na te i inne pytania odpowiemy w niniejszym tekście.

Czy można pić kawę w ciąży?

Odpowiedzmy od razu wprost: tak, można! Jednak nie za dużo. Zawarta w kawie kofeina dostaje się do łożyska, a następnie do płodu. Ze względu na wolniejszy podczas ciąży metabolizm jej wydalenie z organizmu trwa dłużej, więc płód może być przez więcej czasu wystawiony na jej wpływ. Ginekolodzy jednak nie udowodnili bezpośredniego wpływu kofeiny zarówno na wytworzenie się wad wrodzonych płodu, jak i poronienia. Specjaliści przyjmują mimo wszystko, że picie zbyt dużych ilości kawy w ciąży może spowodować przedwczesny poród lub poronienie w sposób niebezpośredni.

Jak się to dzieje? Kawa podnosi w naszym organizmie poziom katecholamin, co zakłóca przepływ krwi przez ciało, przez co wolniej dostaje się ona do łożyska. Może to niekorzystnie wpłynąć na dziecko. Warto też zdać sobie sprawę, że kawa mimo swoich niezaprzeczalnych walorów odżywczych i smaku może mieć też negatywny wpływ na nasz organizm. Picie tego napoju wypłukuje z naszego organizmu magnez i wapń, może powodować zgagi i nadciśnienie. W codziennym życiu możemy nie odczuwać aż tak bardzo tych skutków, jednak gdy oczekujemy dziecka, nasz organizm jest osłabiony i powinniśmy go trzymać w nieco lepszym stanie niż zazwyczaj. Przed wypiciem kawy w ciąży należy się więc dobrze zastanowić, jak wpłynie to na nasze ciało.

Ile kawy można wypić w ciąży?

Badania kliniczne dowiodły, że kobieta w ciąży nie powinna przyjmować dziennie więcej niż 300 mg kofeiny. Jak przelicza się to na konkretną ilość kawy? Zależy, jaką pijemy. W filiżance 160 ml kawy mielonej jest około 74 mg kofeiny. Podobny litraż kawy rozpuszczalnej to już 117 mg. Kawa z ekspresu ma mniej kofeiny niż ta parzona wrzątkiem, z kolei jeśli jesteśmy koneserami i lubimy mielić świeże ziarna w mechanicznym młynku – ilość tej substancji będzie jeszcze mniejsza.

Warto zwrócić uwagę na etykiety naszych ulubionych kaw i zobaczyć, ile kofeiny zawierają. Bezpiecznie można jednak założyć, że zdrowa ilość kawy w ciąży to około 2-3 filiżanki, w zależności od mocy, rodzaju i metody przyrządzania napoju. Jeśli nie chcemy, aby ilość spożytej przez nas kofeiny przekroczyła zdrową dla płodu dawkę, warto jednak zwrócić uwagę na inne spożywane przez nas rzeczy. Kofeinę oprócz kawy zawiera również między innymi czekolada, kakao, napoje energetyczne, cola, herbata czy niektóre leki. Warto odpowiedzialnie podchodzić do tych produktów, jeśli spodziewamy się dziecka.

Co zamiast kawy w ciąży?

Dla niektórych z nas dwie czy trzy filiżanki dziennie wystarczą i nie będą musiały rezygnować z kawy w ciąży. Co jednak z prawdziwymi koneserkami, które mocno muszą ograniczyć swoją spożywaną dotychczas ilość tego cudownego napoju? Jeśli planujesz dziecko, warto przyzwyczaić się do równie smacznych i pożywnych zamienników, aby zadbać o zdrowie swoje i maluszka.

Warto przyjrzeć się kawie zbożowej i bezkofeinowej. Ta ostatnia wbrew swojej nazwie ma śladowe ilości kofeiny (około 4 mg w filiżance), za to ta pierwsza nie ma jej ani miligrama, a również stanowi wyjątkowo pożywny składnik codziennej diety. Zamiast kawy w ciąży można również pić wyjątkowo mocny napar z herbaty. Ten również doda nam energii, zapewni ciekawe doznania smakowe, a zawiera znacznie mniej kofeiny niż przeciętna kawa.