środa, 27 maj 2020 20:53

Organizacja biurka to podstawa efektywnej pracy

 Źródło: pixabay.com Licencja: https://pixabay.com/pl/service/license Źródło: pixabay.com Licencja: https://pixabay.com/pl/service/license

Coraz więcej ludzi na całym świecie pracuje we własnym domu. Z taką pracą wiąże się jednak kilka wyzwań - samodyscyplina, odpowiedni balans pomiędzy nią a odpoczynkiem, oraz rozsądna organizacja biurka

. Praktyczne rozstawienie potrzebnych artykułów w miejscu pracy wraz z wyborem odpowiednich mebli i utrzymywaniem porządku bardzo istotnie wpływa na efektywność oraz samopoczucie. Co warto wiedzieć o organizacji biurka?

Dobrze dobrany mebel

Zdając sobie sprawę z tego, jak ważna jest odpowiednia organizacja biurka, nie można zapomnieć o odpowiednim dopasowaniu samego mebla do ergonomicznej pracy. Biurko nie może być za niskie, żeby nie musieć się nad nim pochylać w wymuszonej pozycji, ani zbyt wysokie, aby bez problemu sięgać do każdego miejsca na jego blacie. Konieczny jest także dobór odpowiedniego krzesła do biurka, szczególnie dla kogoś, kto pracuje w pozycji siedzącej przez wiele godzin dziennie. Większość krzeseł i foteli biurowych wyposażona jest w regulację wysokości siedziska, dzięki czemu można dostosować ją do posiadanego już biurka. Nogami powinno się swobodnie sięgać do podłogi tak, aby położyć na niej całe stopy. Przydadzą się także podłokietniki dla zmęczonych pracą rąk i nadgarstków oraz wysokie oparcie, które przyjdzie z pomocą zmęczonemu kręgosłupowi po wielu godzinach trwania w jednej pozycji.

Co ciekawe i typowo ludzkie, organizacja biurka okazuje się łatwiejsza wtedy, gdy mebel najprościej w świecie podoba się swojemu właścicielowi. Ładny wygląd i wygoda pracy przy biurku buduje sympatię do tego elementu wyposażenia mieszkania, przez co przyjemniej się o nie dba, regularnie sprząta i organizuje.

Organizacja biurka pod kątem codziennej pracy

Każda organizacja biurka powinna rozpocząć się od dobrego rozplanowania przechowywania różnych przedmiotów codziennego użytku. Najlepiej, żeby na blacie pozostały jedynie absolutnie niezbędne rzeczy jak komputer. Wszystko inne, szczególnie drobne elementy jak notesy czy długopisy, będą tworzyć wrażenie bałaganu i dezorganizacji. Z drugiej strony duże rzeczy jak drukarka zajmująca znaczną część blatu, będzie po prostu ograniczać miejsce do pracy. Większość biurek tworzy się ze specjalnymi dedykowanymi półkami do postawienia urządzeń takich jak komputer stacjonarny czy drukarka właśnie. Oszczędza się dzięki temu miejsce, ale i zachowuje czysty zorganizowany blat.

Skoro na blacie mają pozostać jedynie najpotrzebniejsze elementy, reszta powinna mieć odpowiednie miejsce, w którym będzie przechowywana. W tym celu nie sprawdzi się jednak żadna szafka czy inny mebel, który będzie oddalony od miejsca pracy. Wszystko powinno być pod ręką, ale jednocześnie zorganizowane w taki sposób, aby nie tworzyło bałaganu. Dobrym rozwiązaniem tego problemu może być biurko z nadstawką, która zawiera zwykle półki, zamykane szafki, a nawet niewielkie szuflady. Zamiast nadstawki można powiesić półki bezpośrednio na ścianie nad biurkiem. To świetne miejsce na przechowywanie książek, segregatorów z dokumentami, a nawet przyborów papierniczych uporządkowanych w organizerach w formie kubeczka. Dla tych, którzy potrzebują jeszcze więcej miejsca lub nie mogą zabudować przestrzeni nad blatem, do przechowywania różnych materiałów mogą służyć szafki i szuflady dolne.

Utrzymywanie porządku

Żadna organizacja biurka nie przyniesie długotrwałego efektu, jeżeli razem z nią nie zostanie wprowadzony nawyk regularnego porządkowania przestrzeni przeznaczonej do pracy. Blat biurka powinno się czyścić co kilka dni wilgotną szmatką lub specjalnym środkiem do pielęgnacji mebli. Najlepiej będzie najpierw wszystko z niego zdjąć, a później po umyciu od nowa poukładać. Żeby zachować porządek w miejscu pracy, zaleca się, aby nie jeść przy biurku. W ten sposób najczęściej powstają różne zabrudzenia, nie wspominając o przypadkowych awariach komputera po ewentualnym zalaniu.

Utrzymywanie porządku ważne jest także w szufladach i szafkach, również tych zamykanych. Odpowiednia organizacja biurka we wszystkich tych miejscach sprawi, że nigdy więcej nie trzeba będzie szukać potrzebnych artykułów wśród całej masy porozrzucanych chaotycznie przedmiotów.

Czytany 159 razy

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.