sobota, 17 wrzesień 2022 14:40

Joga dla początkujących

maty do jogi maty do jogi pixabay

Szukasz aktywności, która pozwoli Ci rozluźnić mięśnie, poprawić kondycję, a przy tym wymodelować sylwetkę? Joga to doskonała propozycja praktycznie dla każdego.

Mogą ją ćwiczyć dorośli, ale także dzieci i seniorzy. Na początku warto uczęszczać na zajęcia zorganizowane, by poznać technikę wykonywania asan. Po kilku sesjach nic nie stoi na przeszkodzie, by treningi wykonać także w domu. Sprawdź podstawowe pozycje, których wykonanie nie sprawi Ci trudności.

 

Przygotuj się na trening

Obowiązkowym akcesorium w czasie praktyki są maty do jogi, które zapewniają odpowiednią stabilność i przyczepność. To bardzo istotne aspekty szczególnie przy wykonywaniu pozycji odwróconych. Osoby początkujące często mają problem ze ślizgającymi się dłońmi i stopami. Maty od joyinme skutecznie neutralizują tę niedogodność i pozwalają w pełni skupić się na ćwiczeniach. Na trening przyda się także wygodny strój. Świetnym wyborem będzie top oraz dopasowane legginsy z szerokim pasem, które nie będą krępowały ruchów i pozostaną na swoim miejscu przez całą praktykę. Warto pamiętać, że joga to nie tylko asany. To także relaksacja, podczas której nieocenionym wsparciem będą poduszki medytacyjne. Zaopatrz się także w kostki i paski, które pozwolą Ci pracować nad elastycznością ciała i stopniowo pogłębiać praktykę.

Jakie asany możesz wykonać na początek?

Domową praktykę jogi możesz rozpocząć od wykonania pozycji kota, Marjaryasana, wraz z kontrpozycją, czyli pozycją krowy (Bitilasana). To doskonały sposób, by rozciągnąć kręgosłup i przednią część tułowia, poprawić krążenie oraz złagodzić stres. Asany wykonuje się z klęku podpartego. Upewnij się, że Twoje ramiona, łokcie i nadgarstki są w linii prostej, a kolana ustawione są pod biodrami. Weź głęboki wdech i na wydechu wypchnij kręgosłup w stronę sufitu. Głowa powinna być luźno skierowana w dół. Utrzymaj chwilę pozycję, a następnie na wdechu przejdź do pozycji krowy, tym razem unosząc klatkę do sufitu. Powtórz sekwencję od 6 do 10 razy.

Z klęku podpartego możesz również wykonać Adho Mukha Svanasana, czyli pozycję psa z głową w dół. Asana doskonale rozciąga ramiona, ręce i łydki, poprawia trawienie oraz dodaje energii. Wystarczy unieść biodra ku górze i wciskać ręce w podłogę. Nogi mogą być lekko ugięte. Najważniejsze, by plecy były wyprostowane, a barki oddalone od uszu. Postaraj się przenieść ciężar ciała na nogi i wytrzymaj w pozycji przez trzy oddechy.

Na koniec możesz wykonać skłon do przodu w siadzie skrzyżnym, czyli Adho Mukha Sukhasana. Pozycja pozwala się zrelaksować i uspokoić umysł, rozciąga ramiona, plecy, biodra i zmniejsza zmęczenie. Usiądź na macie w siadzie skrzyżnym, tak by kolana były w jednej linii z biodrami, a stopy znajdowały pod kolanami. Wyprostuj się, a dłonie ustaw przed sobą na podłodze. Powoli przechodź nimi do przodu tyle, ile dasz radę i wyciągnij kręgosłup. Pośladki powinny cały czas znajdować się na podłodze. Pozostań w asanie na trzy oddechy, a następnie wróć do pozycji siedzącej.