środa, 07 październik 2020 10:31

Jak codzienna i niewielka porcja ruchu może wpłynąć na nasze zdrowie?

Aktywność fizyczna Aktywność fizyczna

Nawet niewielka porcja ruchu może się przyczynić do poprawy zdrowia, o ile aktywność fizyczna praktykowana jest regularnie. Z uprawianiem sportu wiąże się wiele korzyści - począwszy od lepszego dotlenienia organizmu oraz obniżenia ciśnienia, aż po dobroczynny wpływ na samopoczucie oraz ogólną kondycję.

Aktywność fizyczna pozytywnie oddziałuje na praktycznie wszystkie układy ludzkiego ciała, znacząco usprawniając ich funkcjonowanie.

 

Układ krążenia i układ oddechowy

Systematyczny ruch podnosi wydolność układu krążenia, m.in. poprzez poprawę czynności serca oraz zwiększenie jego pojemności minutowej. Aktywność fizyczna przyczynia się nie tylko do wzrostu ukrwienia, masy i objętości mięśnia sercowego, ale też obniżenia ciśnienia krwi. Regularne uprawianie sportu zwiększa również sieć naczyń wieńcowych, podnosi maksymalne nasycenie tlenem oraz ułatwia transport gazów. Nie bez znaczenia pozostaje korzystny wpływ aktywności fizycznej na gospodarkę cholesterolową, poprzez zwiększenie frakcji HDL - czyli tzw. dobrego cholesterolu. Ruch przyczynia się ponadto do poprawy pracy układu oddechowego, ze względu na zwiększenie zapotrzebowania organizmu na tlen. Regularne ćwiczenia zwiększają wentylację i ukrwienie płuc, a tym samym ich pojemność dyfuzyjną. Poprawia ulega też siła mięśni oddechowych przepony i klatki piersiowej.

Ćwiczenia

Ćwiczenia

Układ ruchu

O ile sporadyczny wysiłek fizyczny nie ma większego wpływu na metabolizm tkanki kostnej, o tyle regularne treningi mogą skutecznie zapobiegać osteoporozie. Najlepsze rezultaty osiągają osoby prowadzące aktywny tryb życia jeszcze w okresie dojrzewania, kiedy to kości pozostają w fazie wzrostu. Im większa gęstość kości w wieku dorosłym, tym mniejsze ryzyko złamań na starość. Aktywność fizyczna korzystnie wpływa także na stan tkanki łącznej, która za sprawą ruchu zachowuje swoją wytrzymałość i twardość. Regularne ćwiczenia zwiększają też ruchomość stawów i pobudzają czynności kaletek maziowych, co przyczynia się do podniesienia sprężystości i elastyczności struktur okołostawowych - więzadeł i torebek stawowych.

Układ mięśniowy

Mięśnie potrzebują regularnego wysiłku. W przypadku braku częstych skurczów i rozkurczów, ulegają degeneracji i zanikają. Ich wytrzymałość oraz siła determinują poziom sprawności fizycznej, która z kolei decyduje o ich objętości. Celem wzmocnienia i zwiększenia masy mięśniowej, należy dbać o systematyczny i długotrwały wysiłek oraz odpowiednią dietę. Ćwiczenia fizyczne korzystnie wpływają na usprawnienie procesu krążenia krwi w obwodzie, a także odpływ limfy poprzez naczynia chłonne. Brak regularnej aktywności fizycznej prowadzi natomiast do powstawania wrzodów oraz żylaków kończyn dolnych. Niedostatek skurczów mięśniowych sprzyja rozszerzaniu się żył, a także problemom z zamykaniem zastawek w prawidłowy sposób.

Ćwiczenia na piłce

Ćwiczenia na piłce

Układ nerwowy

Regularny wysiłek fizyczny zauważalnie zwiększa koordynację ruchowo-mięśniową, podnosi szybkość uczenia się różnych czynności ruchowych oraz poprawia koncentrację. Systematyczne ćwiczenia opóźniają starzenie się układu nerwowego i działają na niego ochronnie, poprzez nasilenie powstawania nowych neuronów - czyli procesu neurogenezy. Sport może też zwiększyć ogólne możliwości poznawcze mózgu oraz opóźnić rozwój niebezpiecznych chorób degeneracyjnych, np. choroby Alzheimera. Wiele planów treningowych opracowywanych jest specjalnie z myślą o profilaktyce choroby Parkinsona, a także niektórych form padaczki.

Układ immunologiczny

Aktywność fizyczna wykazuje zbawienny wpływa także na układ immunologiczny. Regularny wysiłek zwiększa wytrzymałość organizmu na różne choroby, kształtując funkcjonowanie tzw. odporności nabytej. Pod wpływem ćwiczeń wzrasta częstość skurczów serca, zachodzą korzystne zmiany hormonalne i metaboliczne oraz podnosi się głębokość oddechów. Kontrolowany wysiłek wpływa ponadto na poprawę parametrów krwi, zwiększając obronę przed zakażeniami na skutek podwyższenia liczby białych krwinek. Wiele innych korzyści związanych z uprawianiem sportu poznać można na stronie: https://wntt.pl/, gdzie dostępne są także inne informacje dotyczące profilaktyki.

Czytany 61 razy

Media

artykuły sponsorowane copywriting

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.