czwartek, 09 wrzesień 2021 21:26

Co na zaparcia?

domowe sposoby na zaparcia domowe sposoby na zaparcia pixabay

Z problemem zaparć wcześniej czy później spotyka się każdy. Dzieje się tak dlatego, że przyczyn ich powstawania jest naprawdę wiele, przez co trudno ich uniknąć.

Kiedy się już pojawią, są w stanie dość mocno utrudnić życie, wywołując szereg nieprzyjemnych objawów. Dlatego trudności z wypróżnianiem najlepiej zwalczać od razu, bez zbędnej zwłoki. Pytanie tylko, czy istnieje szybki sposób na zaparcia?

Tak naprawdę metod ograniczania zaparć jest kilka. Najlepsze rezultaty w walce z nimi można osiągnąć wtedy, kiedy zamiast leczyć, zacznie się im zapobiegać… Oto domowe sposoby na zaparcia, które pozwolą znacznie ograniczyć ryzyko ich występowania.

1. Ruszaj się!

Ruch to zdrowie – wiadomo o tym nie od dziś. Okazuje się jednak, że przyczynia się on nie tylko do zwiększenia szeroko rozumianej wydolności organizmu, ale i prawidłowej pracy jelit. Codzienna aktywność fizyczna, nawet jeśli nie ma charakteru czysto wyczynowego, a ogranicza się wyłącznie do prostych ćwiczeń statycznych czy zwykłego spaceru, może zdziałać naprawdę wiele w zakresie funkcjonowania układu pokarmowego.

Sposoby na zaparcia związane z ruchem są najskuteczniejszą formą walki z zaparciami, z której może skorzystać absolutnie każdy, bez względu na posiadaną kondycję. Wystarczy tylko zakres ruchu dostosować do swoich możliwości i zadbać o to, by miał on swoje stałe miejsce w codziennym rozkładzie dnia.

2. Odżywiaj się zdrowo!

Domowe sposoby na zaparcia bez wątpienia wiążą się ze sposobem odżywiania. Zdrowa, zbilansowana dieta to sprawdzony sposób na prawidłową pracę jelit. Powinno się w niej znaleźć jak najwięcej produktów zawierających błonnik, który w naturalny sposób usprawnia pracę jelit. Należą do nich przede wszystkim surowe warzywa i owoce oraz pełnowartościowe produkty zbożowe. Z jadłospisu wykluczyć natomiast należy żywność wysokoprzetworzoną oraz tłuste i ciężkostrawne potrawy, które przyczyniają się do powstawania zaparć.

3. Pij dużo!

Woda jest składnikiem niezbędnym do życia. Dzięki niej cały organizm, w tym układ pokarmowy człowieka jest w stanie funkcjonować. Analogicznie jej niedobór zaburza owo funkcjonowanie. Dlatego bardzo ważne jest odpowiednie nawadnianie. Ilość wypijanej wody powinna być adekwatna do wieku, masy ciała, a także prowadzonego trybu życia oraz oczywiście panującej na zewnątrz temperatury. W oparciu o te czynniki przyjmuje się, że osoba dorosła powinna dziennie wypijać nie mniej niż 2 l wody.

Odpowiednia ilość wody w świetle jelita ogranicza ryzyko gromadzenia się nadmiernej ilości mas kałowych w końcowym odcinku przewodu pokarmowego, zapobiegając w ten sposób zaparciom. Żadne sposoby na zaparcia nie będą skuteczne, jeśli w organizmie zostanie zachwiana równowaga wodna. Warto o tym pamiętać każdego dnia.