czwartek, kwiecień 25, 2024
poniedziałek, 08 marzec 2021 10:25

Własny butik online – czy można go założyć za darmo?

butik butik unplash

Wiele z nas marzy o własnym odzieżowym biznesie. Dla większości problemem są jednak koszty na start i ryzyko, jakie ze sobą niosą. Mowa tu nie tylko o cenie towaru, ale też oprawy sklepu online – stronie sprzedażowej i marketingu. Czy można je obniżyć? Czy założenie butiku online za darmo jest w ogóle możliwe?

 

Butik odzieżowy online – czy to pomysł na tani biznes?

Jeszcze do niedawna własny butik kojarzył nam się jedynie z formą stacjonarną. Aby prowadzić taki biznes, przede wszystkim trzeba dysponować lokalem – najlepiej dobrze usytuowanym. Taki sklep musi też być dobrze zaopatrzony – puste półki nie zachęcają potencjalnych klientów. Wiąże się to zatem z dość wysokimi kosztami na start. Alternatywą dla stacjonarnej działalności jest butik online.

W przeciwieństwie do butiku w tradycyjnym rozumieniu butik online nie wymaga fizycznej przestrzeni, którą będą odwiedzać klienci. Wystarczy galeria produktów online. Do tego potrzeba jest strona internetowa lub konto w serwisie sprzedażowym. Również w kwestii zaopatrzenia możemy być bardziej elastyczni. Zakres towaru może być mniejszy, w zależności od tego, co aktualnie kupują klienci. W popularnym ostatnio modelu dropshippingu sprzedawca nawet nie musi fizycznie wchodzić w posiadanie produktów. W momencie złożenia zamówienia zostaje ono przekazane do realizacji przez hurtownię.

Butik internetowy za darmo

Sklep odzieżowy online daje zatem więcej możliwości na oszczędności. Pozostaje jednak kwestia internetowej witryny sprzedażowej. Własny e-sklep można stworzyć wyższym lub niższym kosztem, jednak nie będzie to całkowicie darmowe przedsięwzięcie. Im lepszy komfort użytkowania i atrakcyjność chcemy zapewnić klientom, tym więcej będziemy musieli zwykle wydać.

Są jednak też inne możliwości, poza własną witryną. Jednym z popularnych modeli jest sprzedaż za pośrednictwem marketplace, czyli strony zrzeszającej wielu sprzedawców w jednym miejscu. Platformy takie umożliwiają prezentację oferty bez żadnych kosztów za prowadzenie strony. Jedyną opłatą jest prowizja naliczana w przypadku zakupu. Dzięki temu nie ponosimy ryzyka, że inwestycja się nie zwróci. Popularnym w Polsce serwisem tego typu jest Allegro. Nie brakuje jednak również platform dedykowanym stricte branży odzieżowej. Interesującą propozycją jest Butik.pl, który zrzesza sprzedawców butikowych.

Pomysły na tanią lub darmową reklamę

Kolejna kwestia, która generuje koszty to reklama butiku. Tę możemy zorganizować na wiele sposobów – zarówno za mniejsze, jak i większe pieniądze. Są też sposoby darmowe. Nie oszukujmy się jednak – wymagają one pracy. Jednym z nich jest budowanie społeczności klientów w mediach społecznościowych. Wymaga to jednak tworzenia atrakcyjnych treści i systematycznego budowania zaangażowania wśród odbiorców.

Jeśli butik prowadzimy w marketplace, możemy również reklamować się w ramach tego serwisu. Tego typu platformy oferują wiele możliwości od wyróżnień oferty, po udział w akcjach promocyjnych. Możemy też na własną rękę zachęcać klientów do ponownych zakupów, dołączając do zamówienia kody rabatowe i drobne gratisy.