sobota, kwiecień 27, 2024
środa, 27 kwiecień 2022 18:18

Kim jest persona marketingowa?

Fabryka Marketingu Fabryka Marketingu pixabay

Podczas tworzenia strategii marketingowej konieczne jest przejście przez wiele etapów. Jednym z najważniejszych z nich jest jednak poznanie swojej grupy odbiorców, a zatem stworzenie persony marketingowej. Co to takiego? Jak może pomóc Ci w lepszej sprzedaży?

Kim jest persona?

Persona marketingowa to klient idealny, człowiek, który nie istnieje, a jednak gdyby istniał, z pewnością kupowałby u Ciebie. To osoba, którą wymyślasz od początku do końca, zwracając uwagę na wiele jej cech – nie tylko wiek czy wykształcenie, ale też wygląd, marzenia, lęki, problemy i sposób myślenia. Persona powinna zostać stworzona przez Ciebie w momencie zakładania firmy. To ona stanowi przykład przedstawiciela grupy docelowej, a zatem osób, do których pragniesz dotrzeć ze swoim produktem. Kiedy możesz wykorzystać stworzone przez siebie persony? Na przykład wybierając grupy, do których będziesz celować swoje reklamy na Facebooku czy Google, tworząc skrypty dla działów sprzedaży czy też budując strategię content marketingową. Persony naprawdę Ci się przydadzą. Jak je stworzyć?

Jak stworzyć personę?

Pamiętaj, że jedna persona Ci nie wystarczy. Chyba że Twój produkt kierowany jest do bardzo, bardzo wąskiej grupy. To jednak prawdopodobnie mija się z celem. Najlepiej stworzyć cztery czy pięć person, które różnią się kilkoma istotnymi elementami. Dzięki temu masz kilka modeli, na których możesz pracować. Co powinno znaleźć się w opisie persony? Idealna persona posiada:

  • Dane ogólne – imię i nazwisko, płeć, zdjęcie. To pozwala Ci spersonalizować ludzi, do których mówisz. Pamiętaj, im bardziej wiarygodna persona, tym lepiej.
  • Dane demograficzne – miejsce zamieszkania, wiek, wykształcenie, zawód i stan cywilny. To istotne dane, które pozwalają Ci zawęzić grupę odbiorców. Czy produkt przeznaczony jest dla osób mieszkających w większych miastach, a może nie ma to znaczenia? Z pewnością nie jest on dla każdego, więc dla kogo jest?
  • Cele – jakie wartości są istotne dla tej osoby? Jakie ma oczekiwania od życia, ale też od rzeczy, którymi się otacza? Czego będzie szukać Twoja grupa odbiorcza i jak jej to zapewnisz? Jakie ma problemy? Czy Twój produkt może jej jakoś pomóc?
  • Dodatkowe informacje – przyzwyczajenia, sposób komunikowania się, czas spędzany przed komputerem, sposób przyjmowania wiadomości i informacji. W tym miejscu umieść wszystkie informacje, które przydadzą Ci się do tego, by dotrzeć do swojej grupy. Jeśli persona idzie do pracy na 8, to prawdopodobnie rano przegląda konkretne strony internetowe bądź media społecznościowe. Ale z jakich mediów korzysta? To zależy od wieku i płci. Zainteresuj się także tym, jak może spędzać czas wolny i jakie ma hobby.

Oczywiście im więcej szczegółów, tym lepiej. Możesz tu umieścić także marki najbardziej lubiane przez personę – na przykład z punktu widzenia produktów, ale też wspólnych wartości.

Stworzenie persony może wydawać Ci się niepotrzebne. Pomyśl o niej jednak jak o małym wycinku wielkiej całości. Gdy dobrze poznasz jedną osobę, lepiej zrozumiesz grupę. A to ułatwi Ci stworzenie idealnych komunikatów, które pozwolą lepiej sprzedawać i zwiększyć zaufanie do marki. Ciekawi Cię tworzenie person? Koniecznie zajrzyj na stronę agencji Fabryka Marketingu. Tam dowiesz się wiele na temat budowania strategii marketingowych, by stworzyć lepszą, silniejszą markę.