sobota, czerwiec 22, 2024
piątek, 21 styczeń 2022 17:13

Jak ustalić kaloryczność diety?

kalkulator kalorii od ecoandfit.pl kalkulator kalorii od ecoandfit.pl pixabay

Odpowiednia ilość kalorii dostarczanych do organizmu pozwala mu na prawidłową pracę i zapewnia każdemu z nas dobre samopoczucie. Zdrowe odżywianie to sztuka odpowiedniego zbilansowania kalorii oraz potrzebnych składników odżywczych, witamin i minerałów. Co zrobić, by poprawnie ustalić kaloryczność diety? Dowiesz się tego z dzisiejszego artykułu.

Co zrobić, by obliczyć kaloryczność diety?

Zanim wyznaczymy kaloryczność diety, musimy zadać sobie pytanie, czy nasza waga jest odpowiednia. Jeśli tak nie jest, to koniecznie trzeba ustalić cel, jaki chcemy osiągnąć. W momencie, gdy naszym zamiarem jest pozbycie się nadwagi, powinniśmy zredukować kaloryczność diety o około 500 kcal. Jeśli uważamy, że brakuje nam odrobinę masy mięśniowej i chcemy trochę przytyć, kaloryczność  musi ulec zwiększeniu o około 500 kcal. Stosują taką prostą zasadę, można w dowolny sposób kształtować swoją sylwetkę.

Układając dietę, należy zwrócić uwagę na swoje zapotrzebowanie energetyczne. Pierwszym krokiem powinno być obliczenie podstawowej przemiany materii (PPM). Często określa się ją jako dobowy limit energii, która wydatkowana jest w trakcie spoczynku. Na jej wielkość ma wpływ płeć, wiek, stan zdrowia i stopień aktywności fizycznej.

Aby obliczyć PPM, wystarczy zastosować wzór:

  • kobiece PPM = 665,09 + 9,56 x waga w kg + 1,85 x wzrost w cm – 4,67 x wiek
  • męskie PPM = 66,47 + 13,75 x waga w kg + 5 x wzrost w cm – 6,75 x wiek

Wyznaczając PPM, będziemy w stanie dowiedzieć się, jaką ilość kalorii potrzebujemy do utrzymania aktualnej wagi. Można również skorzystać z kalkulatora kalorii od ecoandfit.pl

Dlaczego kaloryczność diety jest tak ważna?

Jedzenie odpowiedniej ilości kalorii umożliwia nam codzienne funkcjonowanie. Szkodliwy jest zarówno ich niedobór, jak i nadmiar. Spora część społeczeństwa zmaga się z nadwagą, która jest spowodowana zbyt dużą ilością przyjmowanych kalorii. Ich nadmiar odkładany jest w postaci tkanki tłuszczowej, którą zauważyć można na brzuchu, udach i pośladkach. Im więcej kalorii zjadamy, tym szybciej rośnie nasza waga. Niestety nie jest to wyłącznie efekt wizualny. Nadwaga to większy ryzyko wystąpienia wielu poważnych chorób takich jak np. cukrzyca typu 2.

Zbyt niska kaloryczność również nie jest pożądana. O ile w przypadku osób otyłych deficyt kaloryczny powoduje redukcję tkanki tłuszczowej, to w przypadku osób szczupłych wszelkie niedobory odbijają się niekorzystne na działaniu naszego organizmu. Niedożywienie jest równie niebezpieczne jak nadwaga i może powodować osłabienie i problemy zdrowotne. To właśnie dlatego tak ważna jest zdrowa i odpowiednio zbilansowana dieta, która dostarczy nam dokładnie takiej ilości kalorii, jaką potrzebujemy do normalnego funkcjonowania.

Pamiętajmy, że stosowanie gotowych diet znalezionych w Internecie nie jest najlepszym rozwiązaniem. Dobra dieta powinna być dostosowana do płci, wieku, wagi i aktywności fizycznej danego człowieka. Stosowanie rozwiązań uniwersalnych może tylko przysporzyć problemów. Warto wiedzieć, że nawet w przypadku chęci zrzucenia nadwagi nie powinniśmy decydować się na stosowanie głodówek. Tylko dobrze zbilansowana dieta zapewni zdrową redukcję i brak efektu jojo.