Franczyza to prowadzenie biznesu pod szyldem znanej marki. Przede wszystkim obie strony muszą być gotowe i otwarte na współpracę, określić konkretne zasady, a ustalone potrzeby i cele biznesowe muszą być wspólne. Modyfikacji nie podlega też wizja prowadzenia biznesu, bo to ona ma gwarantować wspólny sukces i na niej opiera się franczyza – licencjodawca przekazuje sprawdzone know-how, które obniża ryzyko niepowodzenia. Zastanawiasz się, jakie korzyści niesie ze sobą franczyza? Oferty takiej współpracy cieszą się dużą popularnością ze względu na długą listę plusów – poznajmy je bliżej.
Franczyza – zalety
Zalet prowadzenia własnego biznesu pod znanym szyldem jest wiele, ale dużo zależy też od konkretnej oferty. Dlatego posłużmy się przykładem franczyzy – Żabka pomoże nam zilustrować to zagadnienie. Jest to sieć ciesząca się ogromną popularnością w Polsce – zrzesza już około 5 tys. franczyzobiorców. W całym kraju jest około 6,5 tys. sklepów prosperujących pod szyldem Żabki.
Co zyskujesz, decydując się na lokal Żabki? Franczyzobiorca otrzymuje w pełni wyposażony, umeblowany i zaopatrzony sklep. W zasadzie już od pierwszego dnia może zacząć sprzedawać. Dużą zaletą jest też merytoryczna i praktyczna opieka partnera biznesowego, bezpłatne szkolenia, premie za zrealizowane cele sprzedażowe, sieciowe reklamy i wsparcie marketingowe. Dodatkowo Żabka zapewnia przez pierwsze miesiące działalności parasol finansowy. Nie trzeba też znać się na księgowości czy merchandisingu.
Franczyza – minusy
Jednak franczyza – oferty sklepów spożywczych, aptek, piekarni czy barów z jedzeniem – narzuca też konkretny model współpracy. Każdy, kto decyduje się na taki biznes, musi przestrzegać konkretnych zasad i nie może realizować własnych wizji. Najczęściej otrzymuje precyzyjne instrukcje od centrali na temat funkcjonowania sklepu, baru czy innego lokalu. Poza tym franczyzodawca liczy na zyski – nie dzieli się wiedzą i doświadczeniem bez powodu.
Dla części osób konieczność podporządkowania się, brak możliwości wdrażania autorskich pomysłów i dzielenie się zyskiem są poważnymi wadami, jakie ma franczyza. Oferty i modele współpracy są jednak różne, można znaleźć też modele bardziej elastyczne – każdy dobierze pomysł na biznes odpowiedni dla siebie.