niedziela, październik 13, 2024
sobota, 25 luty 2023 14:29

Franczyza – plusy i minusy współpracy

franczyza franczyza mat.prasowe

Każdy biznes opiera się na różnych relacjach, zasadach i zależnościach. Franczyza wymaga z kolei ścisłej współpracy między dwoma podmiotami – udzielającym licencji oraz franczyzobiorcą. To model, który pozwala znaleźć odpowiedniego partnera biznesowego, bo na zasadzie franczyzy działa wiele marek. Poznajmy zalety oraz wady tego systemu.

 

Franczyza to prowadzenie biznesu pod szyldem znanej marki. Przede wszystkim obie strony muszą być gotowe i otwarte na współpracę, określić konkretne zasady, a ustalone potrzeby i cele biznesowe muszą być wspólne. Modyfikacji nie podlega też wizja prowadzenia biznesu, bo to ona ma gwarantować wspólny sukces i na niej opiera się franczyza – licencjodawca przekazuje sprawdzone know-how, które obniża ryzyko niepowodzenia. Zastanawiasz się, jakie korzyści niesie ze sobą franczyza? Oferty takiej współpracy cieszą się dużą popularnością ze względu na długą listę plusów – poznajmy je bliżej.

Franczyza – zalety

Zalet prowadzenia własnego biznesu pod znanym szyldem jest wiele, ale dużo zależy też od konkretnej oferty. Dlatego posłużmy się przykładem franczyzy – Żabka pomoże nam zilustrować to zagadnienie. Jest to sieć ciesząca się ogromną popularnością w Polsce – zrzesza już około 5 tys. franczyzobiorców. W całym kraju jest około 6,5 tys. sklepów prosperujących pod szyldem Żabki.

Co zyskujesz, decydując się na lokal Żabki? Franczyzobiorca otrzymuje w pełni wyposażony, umeblowany i zaopatrzony sklep. W zasadzie już od pierwszego dnia może zacząć sprzedawać. Dużą zaletą jest też merytoryczna i praktyczna opieka partnera biznesowego, bezpłatne szkolenia, premie za zrealizowane cele sprzedażowe, sieciowe reklamy i wsparcie marketingowe. Dodatkowo Żabka zapewnia przez pierwsze miesiące działalności parasol finansowy. Nie trzeba też znać się na księgowości czy merchandisingu.

Franczyza – minusy

Jednak franczyza – oferty sklepów spożywczych, aptek, piekarni czy barów z jedzeniem – narzuca też konkretny model współpracy. Każdy, kto decyduje się na taki biznes, musi przestrzegać konkretnych zasad i nie może realizować własnych wizji. Najczęściej otrzymuje precyzyjne instrukcje od centrali na temat funkcjonowania sklepu, baru czy innego lokalu. Poza tym franczyzodawca liczy na zyski – nie dzieli się wiedzą i doświadczeniem bez powodu.

Dla części osób konieczność podporządkowania się, brak możliwości wdrażania autorskich pomysłów i dzielenie się zyskiem są poważnymi wadami, jakie ma franczyza. Oferty i modele współpracy są jednak różne, można znaleźć też modele bardziej elastyczne – każdy dobierze pomysł na biznes odpowiedni dla siebie.