środa, 15 czerwiec 2022 17:35

Domowe sposoby na migrenowe bóle głowy

co na migrenowy ból głowy co na migrenowy ból głowy pixabay

Bóle migrenowe są jedną z częstszych przypadłości. Często zaczynają się już w okresie młodości. Mają różne nasilenie i czas trwania napadów. Przypuszcza się, że część z nich ma charakter dziedziczny.

Są trudne do całkowitego wyleczenia. Jednym ze skuteczniejszych sposobów zapobiegania nawrotom jest profilaktyka. Pomaga także doraźne działanie przeciwbólowe.

Przyczyny migrenowych bólów głowy

Bóle migrenowe coraz częściej określa się chorobą cywilizacyjną. Niesprzyjające warunki pracy, nadmierny stres i przemęczenie sprzyjają napadom i zwiększają ich intensywność. U znacznej części populacji mają charakter dziedziczny i pojawiają się już u dzieci. Migreny charakteryzuje powtarzalność ataków, ich duże nasilenie i objawy towarzyszące, które skutecznie uniemożliwiają wykonywanie codziennych czynności. Ból najczęściej lokalizuje się w okolicach skroni i z przodu głowy. Wraz ze wzrostem jego natężenia pojawia się światłowstręt, nadwrażliwość na zapachy i hałas, a także mdłości oraz wymioty, które dodatkowo osłabiają organizm. Ponieważ migreny są trudne do całkowitego wyleczenia, ważne okazują się działania doraźne i profilaktyka.

Jak radzić sobie z migrenowym bólem głowy?

To, co na migrenowy ból głowy sprawdza się najlepiej, to leki przeciwbólowe dostępne bez recepty, które powinny znaleźć się w każdej apteczce. Osoby, które cierpią na napady migreny, często potrafią rozpoznać rozpoczynający się atak. Leki z grupy NLPZ (niesteroidowych leków przeciwzapalnych), które zawierają np. ketoprofen, skutecznie radzą sobie z lekkim do umiarkowanego bólem i zapobiegają w ten sposób objawom towarzyszącym, skracając czas trwania napadu. Przed ich zastosowaniem zawsze należy zapoznać się z dołączoną do opakowania ulotką oraz stosować się do zalecanego dawkowania. 

W trakcie ataku migreny wskazany jest odpoczynek. Najlepiej położyć się w chłodnym, zaciemnionym i przewietrzonym pomieszczeniu. Jeśli napad dopiero się zaczyna, często pomaga oderwanie się od wykonywanych czynności i spacer lub ćwiczenia, np. joga. Warto też mieć przy sobie butelkę niegazowanej wody i popijać ją niewielkimi łykami w ciągu dnia. Dolegliwości często powoduje odwodnienie, a także głód.

Najlepsze efekty przynosi profilaktyka. Warto skupić się na wprowadzeniu do swojego życia zdrowych nawyków, a przede wszystkim aktywności ruchowej. Ćwiczenia nie tylko wzmacniają organizm, ale też pozwalają oderwać się od stresujących myśli. Jeśli cierpimy na przewlekły stres, wskazana może być pomoc specjalisty, lecz również zapoznanie się technikami relaksacyjnymi. Należy wykluczyć używki, jak alkohol czy papierosy, zadbać o zbilansowaną dietę i efektywny odpoczynek. Ważne jest ponadto miejsce pracy. Niedostateczne lub zbyt intensywne światło może powodować nadmierne zmęczenie oczu, co manifestuje się właśnie bólem migrenowym.

Ponieważ bóle migrenowe mogą być też następstwem zmian w naszym organizmie, np. zaburzeń hormonalnych u kobiet, zawsze wskazana jest diagnostyka i wykluczenie innych schorzeń.