czwartek, marzec 28, 2024
poniedziałek, 12 marzec 2018 13:18

Buty adidas – sportowe buty z żołnierzami w tle

Buty adidas to dla wielu nie tylko buty sportowe z charakterystycznymi trzema paskami, ale i potoczna nazwa każdego obuwia sportowego. Nie każdy jednak wie, że marka adidas produkowała nie tylko buty sportowe, ale i dla żołnierzy Wermachtu. Zobaczmy, jak to się stało, że adidas jest marką znaną na całym świecie.

 

Od butów wojskowych na olimpiadę

Początki marki adidas sięgają 1920 r., kiedy to Adolf Dressler postanowił zająć się ręczną produkcją obuwia. Szył buty z płótna namiotowego, a podeszwę robił z gumowej uszczelki do zbiornika na paliwo. Nieustannie jednak udoskonalał tę technologię, bo jego celem było szycie obuwia dla lekkoatletów. Sam był zapalonym miłośnikiem sportu i dlatego obrał ten kierunek w produkcji obuwia.

W 1924 r. wraz z bratem Rudolfem stworzył swoją pierwszą fabrykę Gebrüder Dassler Schuhfabrik. Celem obu braci było produkowanie dobrego obuwia sportowego, dlatego stale udoskonalali technologię. W efekcie buty z fabryki Dresslerów miała na nogach niemiecka lekkoatletka na Igrzyskach Olimpijskich w 1928 r. Kolejnym rokiem przełomowym był rok 1936, kiedy to podczas Igrzysk Olimpijskich w Monachium czarnoskóry biegacz Jessi Owens w butach od braci Dressler zdobył 4 medale.

Rodzinne niesnaski i początek marki adidas

Niestety nadeszła wojna i fabryka przestawiła się na produkcję butów dla żołnierzy Wermachtu. Po wojnie jednak bracia nie mogli się dogadać, a rodzinne niesnaski im w tym zupełnie nie pomagały. W efekcie nastąpił rozłam i w 1948 r. bracia rozeszli się w dwie różne strony. Adolf stworzył markę adidas (od pierwszych 3 liter imienia i nazwiska), a Rudolf otworzył swoją fabrykę obuwia sportowego pod nazwą Puma.

Po rozstaniu z bratem Adolf jednak nie osiada na laurach, nadal rozwija produkcję, udoskonala technologię, a z pomocą syna tak rozwija firmę, że buduje kolejne fabryki. W 1960 r. na Igrzyskach Olimpijskich w Rzymie buty adidas ma 75% sportowców z całego świata.

Kolejne kroki milowe

Na początku lat 60. fabryka rozszerza działalność o stroje sportowe i dresy, a później akcesoria sportowe do uprawiania sportów różnego typu. Nadal wzrastała sprzedaż i asortyment, mimo iż po śmierci Adolfa za sterami firmy zasiadła jego żona, a potem syn. Niestety zmarł on w 1987 r. i w tym momencie firma przestała być biznesem rodzinnym. Pojawili się zewnętrzni inwestorzy, najpierw jeden, a zaraz potem drugi, Robert Dreyfuss, który postawił na marketing. W ten sposób uzyskał miażdżącą przewagę nad swoimi rywalami w Europie i stał się drugim co do wielkości producentem sportowym na świecie.

Więcej na: active.sklep.pl