wtorek, listopad 05, 2024
czwartek, 03 październik 2024 17:20

Jak powstał szlak Orla Perć?

Orla Perć Orla Perć pixabay

Historia Orlej Perci – jak powstał najsłynniejszy szlak Tatr?

Orla Perć to jeden z najbardziej legendarnych, a jednocześnie najtrudniejszych i najbardziej niebezpiecznych szlaków górskich w polskich Tatrach. Biegnąca granią Tatr Wysokich, Orla Perć fascynuje miłośników gór, oferując ekstremalne wyzwania i zapierające dech w piersiach widoki. Jednak za spektakularną trasą stoi długotrwały proces jej tworzenia, liczne modyfikacje oraz historia pełna determinacji i pasji. Przyjrzymy się genezie powstania Orlej Perci, jej twórcom oraz ewolucji szlaku na przestrzeni lat.

 

Pomysł stworzenia Orlej Perci – początek historii

Pomysł wytyczenia szlaku graniowego w Tatrach zrodził się na początku XX wieku. Jego inicjatorem był ksiądz Walenty Gadowski, tatrzański przewodnik i miłośnik gór, który zafascynowany widokami oraz przygodami z górskimi wycieczkami, zapragnął stworzyć trasę, która poprowadzi turystów wzdłuż grani Tatr Wysokich. Gadowski marzył o stworzeniu szlaku, który umożliwiłby przejście całej grani Tatr – od Zawratu aż po Przełęcz Krzyżne – i który zapewniłby niezapomniane wrażenia miłośnikom przygód w górach.

Twórcy szlaku i pierwsze kroki

Ksiądz Walenty Gadowski nie działał jednak w pojedynkę. W realizacji tego ambitnego projektu pomagał mu Franciszek Nowicki, poeta, pisarz i wielki miłośnik Tatr, który również marzył o stworzeniu niezwykłego szlaku graniowego. Wspólnie stworzyli wizję trasy prowadzącej przez najwyższe partie Tatr, pozwalającej turystom z bliska doświadczać majestatu tych gór.

Prace nad Orlą Percią rozpoczęły się w 1903 roku. Szlak wytyczano na przestrzeni kilku lat, a w jego budowę zaangażowani byli nie tylko twórcy koncepcji, ale również przewodnicy górscy i taternicy, którzy podjęli się trudnego zadania ułatwienia dostępu do eksponowanych miejsc. Pierwsze odcinki Orlej Perci powstały między Zawratem a Kozim Wierchem – odcinek ten wkrótce stał się najsłynniejszym fragmentem szlaku, dzięki dramatycznym widokom i licznym eksponowanym odcinkom.

Etapy budowy Orlej Perci

Budowa Orlej Perci trwała kilka lat, a jej przebieg dzieli się na kilka etapów:

Pierwszy odcinek – Zawrat – Kozi Wierch (1903-1906)

Pierwszy fragment szlaku poprowadzono od Przełęczy Zawrat do Koziego Wierchu. Był to najbardziej eksponowany i trudny odcinek, pełen stromych podejść i zejść, wymagający użycia rąk do wspinania. Wraz z budową tego odcinka zaczęto montować pierwsze łańcuchy i klamry, które miały ułatwić turystom pokonanie trudniejszych miejsc.

Drugi odcinek – Kozi Wierch – Krzyżne (1906-1909)

Po ukończeniu odcinka Zawrat – Kozi Wierch prace ruszyły w stronę Krzyżnego. Ten fragment szlaku obejmował między innymi przejście przez Granaty, co dodawało trasy kolejnych trudności. Budowniczy musieli zmierzyć się z eksponowanymi półkami skalnymi oraz trudnym dostępem do wielu odcinków grani.

Dalsze prace – Prace modernizacyjne (lata 20. i 30. XX wieku)

Na początku XX wieku, gdy Orla Perć https://trybunapolska.pl/orla-perc zyskała na popularności, zaczęto prowadzić modernizacje szlaku. Wprowadzano kolejne zabezpieczenia w postaci nowych łańcuchów i klamer, aby zminimalizować ryzyko wypadków. Z czasem szlak stał się jednym z najważniejszych wyzwań dla taterników oraz turystów poszukujących mocnych wrażeń.

Zmiany na szlaku i modernizacje w XX i XXI wieku

Z biegiem lat Orla Perć przechodziła liczne modernizacje, których celem było poprawienie bezpieczeństwa turystów. Wraz ze wzrostem liczby wędrowców poruszających się po szlaku, rosło również ryzyko wypadków. W latach 50. i 60. XX wieku, w związku z rosnącą liczbą ofiar śmiertelnych, zaczęto wprowadzać zmiany w trasie. W 1932 roku zamontowano pierwsze żelazne drabinki, które miały ułatwić pokonywanie najtrudniejszych odcinków.

W XXI wieku kontynuowano prace nad modernizacją szlaku. Wprowadzano nowe, bardziej wytrzymałe zabezpieczenia, które miały chronić turystów przed upadkiem. Orla Perć, choć nadal uznawana za jeden z najtrudniejszych szlaków w Tatrach, stała się nieco bezpieczniejsza dzięki rozwojowi technologii i poprawie infrastruktury turystycznej.

Orla Perć dziś – szlak dla odważnych

Dziś Orla Perć pozostaje wyzwaniem dla najbardziej doświadczonych turystów. Mimo licznych modernizacji, nadal wymaga dużego doświadczenia, doskonałej kondycji fizycznej i silnej psychiki. Szlak biegnący od Zawratu do Krzyżnego liczy około 4,5 km, ale jego pokonanie zajmuje często cały dzień. Najbardziej eksponowane odcinki, takie jak Granaty, Kozi Wierch czy Żleb Kulczyńskiego, dostarczają turystom niezapomnianych wrażeń, ale jednocześnie stawiają ich przed ekstremalnymi wyzwaniami.

Historia Orlej Perci to opowieść o pasji do gór, determinacji i chęci odkrywania nieznanych terenów. Od pierwszych pomysłów księdza Walentego Gadowskiego, przez lata budowy i modernizacji, aż po współczesność, Orla Perć pozostaje jednym z najważniejszych szlaków w polskich Tatrach. Jej wyjątkowy charakter i spektakularne widoki sprawiają, że jest to trasa wyjątkowa, a jej pokonanie staje się dla wielu turystów prawdziwym wyzwaniem i życiowym osiągnięciem.

Więcej o Orlej Perci znajdziesz na https://trybunapolska.pl/