Wydrukuj tę stronę
niedziela, 31 lipiec 2022 17:26

Jak przygotować się do założenia działalności gospodarczej?

M&B Biuro Rachunkowe M&B Biuro Rachunkowe pixabay

Chcesz założyć własną działalność gospodarczą i zastanawiasz się, jakie kroki musisz wykonać? Sprawdź, od czego zacząć przygotowania oraz jak rozpocząć przygodę z nowym biznesem.

Działalność gospodarcza – po co ją zakładać?

Chcąc prowadzić sprzedaż lub świadczyć usługi w sposób legalny niezbędną rzeczą, o jaką należy zadbać, jest założenie działalności gospodarczej. Dzięki temu można uzyskać wysokie wyniki finansowe, które przyczyniają się do podniesienia standardu życia, a także ogólnego rozwoju danej jednostki. Posiadanie własnej firmy przynosi wysoką satysfakcję zawodową i pozwala na rozwijanie się w wielu obszarach jednocześnie. Dzięki temu można zyskać wiele ciekawych kontaktów, które przydają się na drodze zawodowej. 

Działalność gospodarczą może założyć każda osoba, która posiada pełną zdolność do czynności cywilnoprawnych. Przed rozpoczęciem takiego działania należy jednak dokładnie zastanowić się nad głównym celem firmy oraz sposobu jej utrzymania na rynku. Nieodpowiednie przygotowanie do tak ważnego kroku zawodowego może bowiem skutkować sporym obciążeniem nie tylko zawodowym, ale i psychicznym. Warto zadbać również o wszystkie kwestie formalne, tak aby firma działała na polskim rynku legalnie. 

Co wziąć pod uwagę w trakcie zakładania działalności gospodarczej? 

Wiele osób rezygnuje z założenia firmy ze względu na kwestie związane z formalnościami oraz dokumentacją. Warto jednak wiedzieć, że czynność ta nie jest tak skomplikowana jak początkowo może się wydawać. Wystarczy zadbać o podstawowe kwestie, które są niezbędne w trakcie zakładania działalności gospodarczej. Jeśli wystąpi jakikolwiek problem, możliwe jest również skorzystanie z pomocy profesjonalistów. Niektóre biura rachunkowe oferują między innymi możliwość pomocy w rejestracji firmy w urzędzie. Dzięki temu przyszły właściciel zyskuje pewność, że wszystkie formularze są wypełnione prawidłowo, a żaden krok nie został pominięty. Wynajęcie biura rachunkowego na tak początkowym etapie również na korzystanie z ich usług na innych etapach prowadzenia działalności gospodarczej. Warto jednak najpierw zająć się najbardziej istotnymi kwestiami, które sprawią, że firma już na samym początku istnienia będzie działała prawidłowo.

Forma prawna

Rozpoczynając każdy nowy biznes, należy zastanowić się nad tym, jaki będzie najbardziej prawidłowy rodzaj prowadzenia działalności. Najczęściej wybieraną opcją jest jednoosobowa działalność gospodarcza. Wyróżnia się również spółki, które w zależności od potrzeb dzielą się na:

  • spółkę jawną,
  • spółkę partnerską,
  • spółkę komandytową,
  • spółkę komandytowo-akcyjną,
  • spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością,
  • spółkę akcyjną. 

Wybór księgowości

Posiadanie własnej firmy wiąże się z prowadzeniem licznej dokumentacji. Należy sprawdzić, jakie formalności konieczne są do załatwienia. Jednakowo wielu młodych, a także bardziej doświadczonych przedsiębiorców, decyduje się na skorzystanie z pomocy ekspertów. Zatrudnienie profesjonalistów z biura rachunkowego umożliwia profesjonalne działania księgowe, które pozwalają na prawidłowe funkcjonowanie firmy. Tego rodzaju usługę oferuje między innymi M&B Biuro Rachunkowe

Forma opodatkowania

Bardzo ważne w trakcie uzyskiwania dochodu w firmie, jest jego opodatkowywanie. Istnieje kilka sposobów takiego działania: ryczałt, karta podatkowa, podatek liniowy i skala podatkowa. Ostateczny wybór należy dostosować do rodzaju działań w firmie czy wielkości rachunku ekonomicznego. 

Zakładając firmę, należy również pamiętać o wszystkich niezbędnych formalnościach takich, jak rejestracja przedsiębiorstwa w ZUS oraz złożenie wniosku CEIDG-1, które jest podsumowaniem wszystkich poprzednich działań. Prawidłowo wypełniony formularz należy złożyć do najbliższego urzędu lub przez internet. Po jego zaakceptowaniu można cieszyć się własną firmą oraz rozpocząć świadczenie usług.