Wydrukuj tę stronę
wtorek, 10 lipiec 2018 08:59

Jak stymulować naturalny rozwój dziecka?

Młode latorośle rozwijają się bardzo szybko. Ich umysł jak i ciało reagują niczym gąbka, wchłaniająca informacje, doznania, reagująca na aktualne wydarzenia i sytuacje. Choć rozwój pewnych umiejętności przychodzi dzieciom z czasem, warto pamiętać, że rozwój wielu z nich można stymulować. Mowa tutaj między innymi o możliwościach sensorycznych jak i konstrukcyjnych dziecka. Jak tego dokonać?

Od urodzenia dzieci rozwijają swoje umiejętności poprzez coraz precyzyjniejsze wykorzystanie pięciu zmysłów: smak, dotyk, wzrok, słuch i węch. Z umiejętnościami sensorycznymi bywa tak, że ich rozwój musi być stymulowany przez doświadczenie. Im dziecko ma więcej kontaktu z obiektami o różnej formie, wielkości, wadze tym lepiej. Nauka w tym wypadku polega na poznawaniu struktury danego obiektu i reakcji organizmu na kontakt z nim. Czy lody są zimne? Czy piłka plażowa jest cięższa od piłki do tenisa? Co to znaczy, że skały są chropowate? Tego wszystkiego dziecko uczy się poprzez codzienne życie. Powinni o tym pamiętać szczególnie rodzice, którzy nie raz poprzez chęć ochrony dziecka, odbierają mu możliwość rozwoju zdolności sensorycznych.

Rozwój umiejętności konstrukcyjnych jest niejako następstwem sumy doświadczeń wynikających z obcowania dziecka z otoczeniem. Poprzez rozwój własnej wyobraźni i coraz lepsze poznawanie świata, zjawisk nim rządzących, elementów składających się na naszą codzienność, dziecko rozpoczyna własną rekonstrukcję znanych sobie elementów (np. budynków).

Jak stymulować rozwój umiejętności sensorycznych i konstrukcyjnych dziecka?

Jednym ze sposobów na rozwój tych umiejętności u dziecka jest sukcesywne (aczkolwiek dopasowane do jego możliwości) stawianie go w nowych sytuacjach. Jakie jest w dotyku drewno? Co można z nim zrobić? Zamiast myśleć o tym, warto przekuć całość w doświadczenie i razem z dzieckiem zbudować dom dla ptaków a może nawet prawdziwy dom na drzewie. Jeżeli dziecko jest młodsze, można zakupić dla niego specjalne gumowe zabawki o zróżnicowanej fakturę: chropowate, z wystającymi, miękkimi elementami. Na rynku istnieją także zabawki modularne, które można łączyć ze sobą w celu stworzenia czegoś całkowicie nowego – takimi zabawkami były swego czasu Transformersy (dla starszych dzieci), czy zabawki od B.Toys dla trochę młodszego odbiorcy. Jeszcze innym, ciekawym sposobem rozwoju obydwu umiejętności jest zapisanie dziecka na warsztaty. Istnieją np. teatry dla dzieci, które dostosowują program do wieku dziecka, dbając nie tylko o dostarczenie mu rozrywki, lecz także o jego zaanimowanie. Wykorzystuje się do tego zabawę kolorami, grę świateł czy elementy scenograficzne. Po krótkim przedstawieniu dzieci mogą całość sprawdzić na własnej skórze, poprzez zabawę wcześniej ukazanymi przedmiotami. Kolejnym sposobem są warsztaty dla dzieci, o trochę innym charakterze – czyli zabawa klockami LEGO. Popularne zabawki są coraz częściej wykorzystywane do nauki zagadnień uprzednio przedstawionych przez animatora, rozwijają wcześniej wspomniane umiejętności, a także – są idealnym sposobem na rozwój zdolności pracy w grupie. Dziecko otrzymuje zatem pewien temat, ukazana zostaje mu historia stanowiąca tło do problemu, z którym będzie musiało sobie poradzić w ramach zajęć, np. miastu grozi niebezpieczeństwo zalania. Jak sobie z tym poradzić? Zbudować most? Może należy ewakuować mieszkańców? Dzieci wspólnymi siłami znajdują rozwiązanie danej sprawy, które w każdej grupie może być inne.

Jeżeli zatem rodzicom zależy na szybszym rozwoju umiejętności sensorycznych i konstrukcyjnych dziecka, to przede wszystkim powinni realnie pozwolić dziecku na doświadczanie jak największej ilości bodźców. W domu, w szkole, czy innym otoczeniu które go otacza. Całość można stymulować za pomocą zabawek oraz zajęć specjalistycznych. Tak naprawdę warto spróbować jednego i drugiego.